Brussels Air Libre wil dat ook grondgebied Brussels National Airport bij Brussel komt. Dus heel Zaventem en Diegem ook naar Brussel? (want er moet een corridor komen).
Het houdt niet op. Straks Wemmel ook bij Brussel, Meise, Grimbergen, Vilvoorde.... Als er maar genoeg franstaligen wonen is het toch zo gepiept?
Commentaar Daedalus:
Air Libre Brussel steunt het voorstel van Liège Airport om de officiële regionalisering van de luchthaven Brussels Airport.
Mededeling B.A.L 30.5.2010
Air Libre Brussel heeft via de pers vernomen dat Waalse politieke leiders meer autonomie en economische coherentie wensen, en vragen om de luchthaven Brussels Airport te regionaliseren.
De vereniging Air Libre Brussel feliciteert de Waalse leiders, steunt hun eis, en ziet bijkomende redenen voor een regionalisatie van Brussels Airport. Het statuut van de Zaventemse luchthaven zou ineens veel duidelijker worden. Vandaag is Brussels Airport in de feiten reeds een regionale luchthaven en slechts in theorie een nationale luchthaven : door de privatisatie van de luchthaven in 2001 en de verkoop van de meerderheid van de aandelen (70%) aan de Australische groep Macquarie is de luchthaven een prive-bedrijf op Vlaams grondgebied en geniet Vlaanderen van al haar opbrengsten.
Het enige "nationale" aan Brussels Airport blijft de hieraan gebonden parastatale instelling Belgocontrol. Op deze wijze wordt de mythe van een federale luchthaven onderhouden en worden de gewesten gevraagd zich naar al de nadelen van deze mythe te schikken, in het bijzonder het Brussels gewest.
De enige manier om aan het prive-bedrijf Brussels Airport een nationaal nut toe te kennen is de toevoeging van de luchthaven aan het Brussels gewest, hetgeen ook meer dan logisch zou zijn gezien haar functie als passagiersluchthaven voor het internationaal karakter van Brussel. In dat geval krijgen de Brusselaars niet enkel de lasten maar ook de lusten. Bij gebrek hieraan zou de regionalisering of anders gezegd de officiële toekenning van de luchthaven aan het Vlaams gewest de zaken voor eens en altijd verduidelijken : Vlaanderen zou het pervers solidariteitsbeginsel niet meer kunnen inroepen om de meerderheid vliegtuigen over het grondgebied van het Brussels gewest te doen opstijgen en landen.
Dit heeft niets te maken met een regionalisering van het luchtruim, maar wel met het stoppen van het misbruik en de uitbuiting van het Brussels gewest door het Vlaams gewest.
De vereniging Air Libre Brussel is van mening dat de Brusselse verkozenen niet anders kunnen dan in de huidige hervormingen duidelijke eisen stellen : ofwel wordt het Brussels gewest uitgebreid en krijgen de Brusselaars de lusten bij de lasten van de luchthaven, ofwel moet Brussels Airport geregionaliseerd worden tot Zaventem Airport en neemt het Vlaams gewest alle lusten én lasten voor haar rekening.
Ingeval het Vlaams gewest verder gebruik zou willen maken van de naam "Brussels Airport" zou het vanzelfsprekend zijn dat ze hiervoor een jaarlijkse vergoeding uitkeert. Hetzelfde geldt dan voor de andere luchthavens waarvan sommigen reeds enkele jaren onrechtmatig de naam "Brussels" gebruiken, zoals die van Deurne en Charleroi.
In geval de belangrijkste regionale luchthavens de naam "Brussels" wensen te gebruiken, dan zou dit tegen jaarlijkse uitkering kunnen en worden de namen van die luchthavens bijvoorbeeld als volgt :
Brussels Central Airport
Brussels North Antwerp Airport
Brussels South Charleroi Airport
Brussels East Liège Airport
Brussels West Ostend Airport
Bruxelles Air Libre soutient la proposition de Liège Airport qui demande la régionalisation officielle de Brussels Airport.
Bruxelles Air Libre apprend que des dirigeants wallons veulent
renforcer l'autonomie et la cohérence économique en demandant la
régionalisation de Brussels Airport.
L'association Bruxelles Air Libre les en félicite et les
soutient, car, en effet, les avantages de la régionalisation de
Brussels Airport seraient multiples.
Cela éclaircirait le statut de l'aéroport de Zaventem qui, dans les faits, est
déjà un aéroport régional qui profite essentiellement à la Flandre : depuis sa
privatisation en 2001, l'aéroport est une entreprise privée détenue à 70 %
par le groupe australien Macquarie.
Le seul aspect demeuré "national" dans l'aéroport Brussels Airport est la
gestion des décollages et atterrissages par Belgocontrol qui est une
institution parastatale fédérale. Belgocontrol entretient ainsi le mythe de
l'aéroport fédéral Brussels Airport .
Pour conserver le caractère d'utilité nationale de cet
aéroport privé, il serait sans doute plus indiqué de
l'incorporer à la Région bruxelloise, qui abrite le siège des
institutions européennes. A défaut, confier la gestion de l'aéroport à
la Région flamande aurait le mérite de clarifier les choses : La
Flandre ne pourrait plus invoquer le caractère fédéral de l'aéroport pour
envoyer la quasi totalité des nuisances aériennes sur les Bruxellois !
Il ne s'agit pas ici tant de souveraineté du ciel aérien régional, mais bien
de mettre fin à l'asservissement d'une région par une autre.
L'association Bruxelles Air Libre estime que les dirigeants politiques
bruxellois devraient exiger fermement soit un élargissement de Bruxelles pour
incorporer Brussels Airport, soit une régionalisation de l'aéroport au profit
de la Flandre qui deviendrait alors Zaventem Airport. La Flandre pourrait
conserver pour elle seule les revenus et les emplois mais devrait aussi
assumer seule les survols et les nuisances aériennes.
Au cas où la Flandre souhaiterait conserver l'appellation "Brussels Airport",
il serait logique qu'elle paie une redevance à la Région de Bruxelles-Capitale
pour l'utilisation de ce nom. Il en va naturellement de même pour les
aéroports régionaux de Gosselies et d'Anvers. Les seuls aéroports qui
n'usurpent pas pour l'instant le nom "Brussels" sont les aéroports régionaux "Ostend
Airport" et "Liège Airport".
Si les aéroports régionaux le souhaitaient, ils pourraient, moyennant
redevance, porter comme nom :
Brussels Central Airport
Brussels North Antwerp Airport
Brussels South Charleroi Airport
Brussels East Liège Airport
Brussels West Ostend Airport