Brussels Air Libre wil dat ook grondgebied Brussels National Airport bij Brussel komt. Dus heel Zaventem en Diegem ook naar Brussel? (want er moet een corridor komen).

Het houdt niet op. Straks Wemmel ook bij Brussel, Meise, Grimbergen, Vilvoorde.... Als er maar genoeg franstaligen wonen is het toch zo gepiept?

Commentaar Daedalus:

"Regionalisering luchthaven: ook BAL denkt dat wanneer Zaventem regionaal wordt het Brussels gewest verlost kan zijn van vliegtuigen. Het is gezien de ligging van de luchthaven met start en landingsbanen op nog geen 2 km van de gewestgrens aëronautisch onmogelijk niet - al is het maar even - over het Brussels gewest te vliegen als men opstijgt (Haren, N.O.Heembeek bocht naar rechts, Schaarbeek, Evere, Sint Lambrechts Woluwe bocht naar links).  
Na de ongrondwettelijke en Brussel - zoveel als mogelijk - vermijdende bochten wordt wel door diezelfde vliegtuigen onmiddellijk Vlaanderen overvlogen. In de Noordrand Vilvoorde/Koningslo, Grimbergen/Strombeek, Meise/Wolvertem, Wemmel enz. . In de Oostrand Kraainem, Wezembeek Oppem, St. Pieters Woluwe enz. Dus inderdaad wordt Brussel eerst overvlogen door alles wat niet op baan 20 vliegt en dat is de overgrote meerderheid der vluchten omdat baan 25R politiek preferentieel gebruikt wordt. 
Tegelijk (voor een tegenstrijdigheid meer schrikt men niet terug) zou het grondgebied van Brussel National Airport wel bij het Brussels Gewest gevoegd dienen te worden.  De francofonie zal niet rusten voor heel Belgische franstalig is.... of Brussels gewest? Zoals bij de oprichting van de Belgische staat tegen de eerste Saxen Coburgse koning gezegd: "Sire,la Belgique sera francophone ou ne sera point"? Hardop dromen mag in een democratie. 
Brussel heeft immers de luchthaven - waarvan ze de vluchten niet of zo weinig mogelijk boven haar grondgebied wil - wel nodig om te kunnen functioneren als b.v. Europese hoofdstad. Enkele vragen dringen zich op.
Zijn ze in het geval Brussel National Airport inderdaad Brussels wordt bereid om hun door geluidsnormen afgeschermde 161km2 vliegtuigvrije zone boven het BHG op te geven en de geluidslasten van de luchthaven er ook bij te nemen? 
Zijn ze dan wel bereid om het nemen van de superkorte bocht naar rechts op 700 ft op te geven en vertrekkende toestellen tot een redelijke hoogte te laten stijgen alvorens naar links of rechts op bestemming te vliegen?
Zijn de huidige regionale luchthavens (waaronder ook Bierset en Charleroi) dan bereid om hun deel van de lasten voor het beheer van het luchtruim ten laste te nemen, daar een groot gedeelte van het deficit van Belgocontrol veroorzaakt wordt door de te lage bijdrage van die regionale luchthavens?"

Air Libre Brussel steunt het voorstel van Liège Airport om de officiële regionalisering van de luchthaven Brussels Airport.

Mededeling B.A.L 30.5.2010

Air Libre Brussel heeft via de pers vernomen dat Waalse politieke leiders meer autonomie en economische coherentie wensen, en vragen om de luchthaven Brussels Airport te regionaliseren.

De vereniging Air Libre Brussel feliciteert de Waalse leiders, steunt hun eis, en ziet bijkomende redenen voor een regionalisatie van Brussels Airport. Het statuut van de Zaventemse luchthaven zou ineens veel duidelijker worden. Vandaag is Brussels Airport in de feiten reeds een regionale luchthaven en slechts in theorie een nationale luchthaven : door de privatisatie van de luchthaven in 2001 en de verkoop van de meerderheid van de aandelen (70%) aan de Australische groep Macquarie is de luchthaven een prive-bedrijf op Vlaams grondgebied en geniet Vlaanderen van al haar opbrengsten.

Het enige "nationale" aan Brussels Airport blijft de hieraan gebonden parastatale instelling Belgocontrol. Op deze wijze wordt de mythe van een federale luchthaven onderhouden en worden de gewesten gevraagd zich naar al de nadelen van deze mythe te schikken, in het bijzonder het Brussels gewest.

De enige manier om aan het prive-bedrijf Brussels Airport een nationaal nut toe te kennen is de toevoeging van de luchthaven aan het Brussels gewest, hetgeen ook meer dan logisch zou zijn gezien haar functie als passagiersluchthaven voor het internationaal karakter van Brussel. In dat geval krijgen de Brusselaars niet enkel de lasten maar ook de lusten. Bij gebrek hieraan zou de regionalisering of anders gezegd de officiële toekenning van de luchthaven aan het Vlaams gewest de zaken voor eens en altijd verduidelijken : Vlaanderen zou het pervers solidariteitsbeginsel niet meer kunnen inroepen om de meerderheid vliegtuigen over het grondgebied van het Brussels gewest te doen opstijgen en landen.

Dit heeft niets te maken met een regionalisering van het luchtruim, maar wel met het stoppen van het misbruik en de uitbuiting van het Brussels gewest door het Vlaams gewest.

De vereniging Air Libre Brussel is van mening dat de Brusselse verkozenen niet anders kunnen dan in de huidige hervormingen duidelijke eisen stellen : ofwel wordt het Brussels gewest uitgebreid en krijgen de Brusselaars de lusten bij de lasten van de luchthaven, ofwel moet Brussels Airport geregionaliseerd worden tot Zaventem Airport en neemt het Vlaams gewest alle lusten én lasten voor haar rekening.

Ingeval het Vlaams gewest verder gebruik zou willen maken van de naam "Brussels Airport" zou het vanzelfsprekend zijn dat ze hiervoor een jaarlijkse vergoeding uitkeert. Hetzelfde geldt dan voor de andere luchthavens waarvan sommigen reeds enkele jaren onrechtmatig de naam "Brussels" gebruiken, zoals die van Deurne en Charleroi.

In geval de belangrijkste regionale luchthavens de naam "Brussels" wensen te gebruiken, dan zou dit tegen jaarlijkse uitkering kunnen en worden de namen van die luchthavens bijvoorbeeld als volgt :

Brussels Central Airport

Brussels North Antwerp Airport

Brussels South Charleroi Airport

Brussels East Liège Airport

Brussels West Ostend Airport

Bruxelles Air Libre soutient la proposition de Liège Airport qui demande la régionalisation officielle de Brussels Airport.


 
Bruxelles Air Libre apprend que des dirigeants wallons veulent renforcer l'autonomie et la cohérence économique en demandant la régionalisation de Brussels Airport.
 
L'association Bruxelles Air Libre les en félicite et les soutient, car, en effet, les avantages de la régionalisation de Brussels Airport seraient multiples.
Cela éclaircirait le statut de l'aéroport de Zaventem qui, dans les faits, est déjà un aéroport régional qui profite essentiellement à la Flandre : depuis sa privatisation en  2001, l'aéroport est une entreprise privée détenue à 70 % par le groupe australien Macquarie.
 
Le seul aspect demeuré "national" dans l'aéroport Brussels Airport est la gestion des décollages et atterrissages par Belgocontrol qui est une institution parastatale fédérale. Belgocontrol entretient ainsi le mythe de l'aéroport fédéral Brussels Airport .
 
Pour conserver le caractère d'utilité nationale de cet aéroport privé, il serait sans doute plus indiqué de l'incorporer à la Région bruxelloise, qui abrite le siège des institutions européennes. A défaut, confier la gestion de l'aéroport à la Région flamande aurait le mérite de clarifier les choses : La Flandre ne pourrait plus invoquer le caractère fédéral de l'aéroport pour envoyer  la quasi totalité des nuisances aériennes sur les Bruxellois !
 
Il ne s'agit pas ici tant de souveraineté du ciel aérien régional, mais bien de mettre fin à l'asservissement d'une région par une autre.
 
L'association Bruxelles Air Libre estime que les dirigeants politiques bruxellois devraient exiger fermement soit un élargissement de Bruxelles pour incorporer Brussels Airport, soit une régionalisation de l'aéroport au profit de la Flandre qui deviendrait alors Zaventem Airport.  La Flandre pourrait conserver pour elle seule les revenus et les emplois mais devrait aussi assumer seule les survols et les nuisances aériennes.
 
Au cas où la Flandre souhaiterait conserver l'appellation "Brussels Airport", il serait logique qu'elle paie une redevance à la Région de Bruxelles-Capitale pour l'utilisation de ce nom. Il en va naturellement de même pour les aéroports régionaux de Gosselies et d'Anvers. Les seuls aéroports qui n'usurpent pas pour l'instant le nom "Brussels" sont les aéroports régionaux "Ostend Airport" et "Liège Airport".
 
Si les aéroports régionaux le souhaitaient, ils pourraient, moyennant redevance, porter comme nom :
Brussels Central Airport
Brussels North Antwerp Airport
Brussels South Charleroi Airport
Brussels East Liège Airport
Brussels West Ostend Airport