Een wet zal nooit de omwoners van de luchthaven de mond snoeren! Awaccs gelooft nog altijd dat zij meer krijgen dan de Noordrand.
Awacss 28/11/2005:
De Ministerraad heeft op vraag van de Minister van
Mobiliteit Renaat Landuyt het voorontwerp van wet inzake het vastleggen van
vliegprocedures goedgekeurd. Deze wet moet volgens de regering een einde maken
aan de vele rechtszaken die door de omwonenden van de luchthaven werden
ingespannen tegen het spreidingsplan van Bert Anciaux en de rampzalige gevolgen
ervan op de gezondheid en de veiligheid.
Dergelijke praktijken doen ons denken aan de
totalitaire regimes ten tijde van het Pact van Warschau.
Het meest onaanvaardbare is zonder twijfel artikel
16, waarbij bij wet een onderscheid wordt gemaakt tussen twee categorieën van
burgers:
De burgers die enkel en alleen tijdens de week
worden overvlogen door de vertrekken van baan 25R en de burgers die bovenop de
vertrekken tijdens de weekdagen van 25R ook nog extra intensief en op zeer lage
hoogte tijdens alle rustperiodes, zijnde nacht en weekends, geconcentreerd
worden overvlogen door baan 02/20. Een discriminatie die een wettelijk karakter
krijgt... Uniek!
Daarenboven geeft artikel 16 kracht van wet aan
procedures waarvan het gebruik in meerdere arresten van de Raad van State zwaar
werd aan de kaak gesteld, procedures die eveneens zware kritiek hebben gekregen
uit monde van de pilotenverenigingen zowel op Belgisch als op internationaal
niveau!
Niet alleen zorgen deze procedures ervoor dat de
Oostrand en het Oosten van Brussel zwaar te lijden krijgen tijdens alle
rustperiodes, maar bovendien worden de veiligheidsmarges voor de omwoners en de
passagiers onnodig aangetast!
En alsof dit nog niet voldoende was, spreekt deze
wet zichzelf dan nog tegen! De voorlopige procedures, die nog steeds door een KB
moeten worden vastgelegd..., moeten voorafgaand NIET worden onderworpen noch aan
enige veiligheidsstudie, noch aan enige gezondheidsstudie.
Nochtans stelt de wet tezelfdertijd dat om een
procedure te kunnen wijzigen, voorafgaand niet alleen capaciteitsstudies, maar
vooral veiligheidsstudies en studies over de impact op gezondheid en leefmilieu
moeten worden uitgevoerd. De veiligheidsstudie moet volgens de Ministerraad
bevestigen dat er geen enkel risico wordt genomen wat veiligheid betreft!
Toch heeft de Ministerraad er geen enkele moeite
mee om voorlopige vliegprocedures in te voeren die louter en alleen het
resultaat zullen zijn van een politiek compromis zonder enige veiligheidsstudie.
Voor Awacss is dit niet enkel onaanvaardbaar en
onverantwoord maar bovendien in strijd met de Europese richtlijn die voorziet in
een voorafgaande impactstudie bij het uitvoeren van "projecten" die het
leefmilieu ernstig kunnen aantasten.
In geen enkel opzicht respecteert dit voorontwerp
van wet de Europese richtlijn 2002/30/CE, waarbij de overheid een
evenwichtige aanpak moet zoeken tussen de positieve gevolgen van de uitbating
van de luchthaven en de maatregelen die worden genomen voor de omwoners. Deze
wet rept met geen woord over een schadevergoeding voor de omwoners, geen woord
over isolatie of vrijwillige onteigening.
Awacss stelt zich bovendien de vraag wat
er nu eigenlijk wordt bedoeld in artikel 29, waar men in de Franstalige
versie spreekt over geldboetes voor de maatschappij of de piloot bij het niet
respecteren van de in de AIP¹s gepubliceerde procedures, wat het baangebruik
en bijgevolg de keuze van baan beoogt, en in de Nederlandstalige versie
spreekt men over het niet respecteren van de routes, wat iets totaal anders
betekent!
Bij het niet respecteren van procedures
zoals beschreven in de Franstalige versie, zou men de piloot een geldboete
kunnen opleggen als hij een andere baan vraagt dan die opgenomen in de AIP¹s
en in de wet.
Awacss maakt zich ernstig zorgen over de
mogelijke gevolgen van deze wet en vraagt dan ook met aandrang aan de
verantwoordelijken van de Vlaamse en Brusselse regering die in de komende weken
een compromis zullen moeten vinden inzake het baangebruik en de routes, onder
geen enkele voorwaarden procedures en routes te aanvaarden die de veiligheid en
het leefmilieu onnodig aantasten.
Niet alleen de veiligheid van de
omwonenden en de passagiers staat op het spel, maar ook de toekomst van de
luchthaven. Noch de veiligheid, noch de toekomst van de luchthaven kan in gevaar
worden gebracht omwille van een politiek compromis!
Men mag niet vergeten dat het toekennen
van een " Black Star" voor Zaventem zeer ernstige gevolgen zou hebben voor de
luchthaven.
Er wordt van alle kanten gewezen op het
onnodig verminderen van de veiligheidsmarges, zowel door het bureau AAC, als
door Belgocontrol als door de piloten zelf, die allen duidelijk hebben gesteld
dat bepaalde procedures op zijn minste NIET wenselijk zijn omwille van de
veiligheid:
1/ Het gelijktijdige gebruik van banen
20 en 25R voor de vertrekken naar één zelfde baken, wat nochtans
preferentieel wordt voorzien in de voorstellen die op tafel liggen en wat nu
reeds elke zondag gebeurt, wanneer sommige zwaardere toestellen de moed hebben
baan 20 te weigeren voor de vertrekken en baan 25R eisen.
2/ De verkorte lengte van baan 20
op zondag bij gelijktijdig gebruik van banen 20 en 25R voor de vertrekken en
baan 25R voor de landingen!
3/ Het onnodig verminderen van de
veiligheidsmarges bij gebruik van baan 20 voor de zwaardere toestellen
waarbij het kleinste incident tijdens de zeer kritieke vertrekprocedure tot
catastrofale gevolgen kan leiden, daar waar de baan 25 R een veel grotere
veiligheidsmarge biedt!
Awacss waarschuwt de Federale regering dat
ze niet zal aarzelen alle mogelijke juridische stappen te ondernemen zowel op
Belgisch als Europees niveau, mocht blijken dat er in de wet procedures worden
vastgelegd die onnodig de veiligheid voor de omwoners en de passagiers
aantasten.
Awacss zal geen moment aarzelen zowel de
luchtvaartmaatschappijen, als de piloten en de verzekeringsmaatschappijen erop
te wijzen dat Zaventem niet langer een veilige luchthaven is.
Deze wet getuigt niet alleen van een
gebrek aan respect voor de omwoners van de luchthaven, maar zet bovendien de
reputatie van Zaventem op spel, wat totaal onaanvaardbaar is!
Awaccs zal de grondwettelijke rechten
van de burgers op een privé-leven, een familieleven en gezondheid blijven
verdedigen, zoals voorzien in de Belgische grondwet en in het Europese Verdrag
voor de rechten van de mens!
Een wet zal nooit de omwoners van de
luchthaven de mond snoeren!
Perscontact : Peggy Cortois 0475/ 23 14 71