Vandenhaute wil nog maar eens spreiding ongedaan maken met als excuus dat anders BIAC luchthaven ongelimiteerd kan doen groeien.
Mail UBCNA 4.4.2003
Open Brief over de nachtvluchten :
Spreiding is bedrog !
Sommige personen, die blijkbaar het dossier van de dag- en nachtvluchten niet
echt kennen of begrijpen, beschrijven de spreiding van de vluchten
als DE radicale oplossing voor het geluidshinder rond de luchthaven van
Zaventem.
Dit is echter volledig FOUT en wij zullen u uitleggen WAAROM.
De doelstelling van één enkele vereniging, met name Actie Noordrand-Daedalus,
bestaat erin een volledige spreiding te bekomen van alle dag-en nachtvluchten,
opdat alle regio's rond de luchthaven een deel van de hinder zouden krijgen en
bijgevolg ook minder frequent overvlogen zouden worden.
Deze vereniging is trouwens de enige uit de omgeving van de luchthaven die zich
niet verzet tegen de nachtvluchten, wat wel enkele vraagtekens oproept.
Voor Actie Noordrand-Daedalus moeten alle vluchten op ieder moment en in éénder
welke richting volledig verspreid worden. Dit betekent dat alle bestaande banen
moeten worden gebruikt, zodat de vliegtuigen nooit geconcentreerd over één regio
zouden vliegen .
Onafgezien van het feit dat een spreiding eigenlijk de oorzaak van het probleem
niet oplost, noch een rem is op de toename van een welbepaald soort
luchtverkeer, zal deze spreiding er wel voor zorgen dat het probleem naar de
buren verschoven wordt en de geluidshinder voor iedereen een plaag zal worden.
Actie Noordrand-Daedalus, die toegeeft in haar eisen gesteund te worden door
zowel de uitbater van Brussel-Nationaal, de autonome overheidsinstelling
BIAC,als door de Vlaamse politieke instanties en Vlaamse regering, heeft
blijkbaar nog steeds niet goed begrepen dat ze volledig door BIAC gemanipuleerd
wordt,voor wie een volledige spreiding van de vluchten een goude oplossing zou
zijn.
Een totale en permanente spreiding van de vertrekken over alle bestaande banen,
is voor Biac de enige mogelijkheid om haar vluchtcapaciteit te verdubbelen
zonder nieuwe extra infrastructuren te moeten aanleggen.De verantwoordelijken
van Actie Noordrand-Daedalus spelen dus volledig in de kaart van BIAC, waarvan
het enige doel een uitbreiding van het luchtverkeer op Zaventem is.
In het jaar 2002 bedroeg het aantal bewegingen op Brussel-Nationaal 255.000. De
Afgevaardigd Bestuurder van BIAC heeft echter publiek in het Parlement
aangekondigd dat hij op korte termijn - binnen de 5 jaar streeft naar 450.000
bewegingen per jaar.
Als BIAC financieel wil overleven , MOET het aantal bewegingen per jaar
verdubbeld worden.De financiële toestand van de maatschappij die van onze
nationale luchthaven beheert, is niet zo gezond. De enorme uitbreidingen en
vernieuwingen van de luchthaven zijn er gekomen in het kader van het " hub "
principe voor SABENA .
Zaventem had inderdaad het centrum moeten worden van een SABENA-netwerk, waarbij
de transits tussen de Europese en transatlantische vluchten van SABENA en haar
partners in de vernieuwde en sterk uitgebreide Brusselse luchthaven zouden
plaatsvinden.
Jammer genoeg werd de Belgische luchtvaartmaatschappij SABENA eind november
2001in faling gesteld, enkele maanden voor de officiële opening van de nieuwe
terminal, die er op eis van SABENA is gekomen.
BIAC moet op welke manier dan ook op zeer korte termijn de enorme investeringen
van de laatste jaren rentabiliseren, als ze het wantrouwen van partners en
privé-investeerders niet wil opwekken.
Financieel zit BIAC aan de grond en beschikt niet meer over de nodige middelen
om de aanleg van nieuwe pistes op de grond te financieren.
Hoe kan BIAC dan het luchtverkeer op Brussel-Nationaal verdubbelen zonder te
investeren? Door zoveel en zo goed mogelijk gebruik te maken van de bestaande
banen en een spreiding van de vluchten over alle bestaande pistes aan te
moedigen.
In het beleidscontract van BIAC en BELGOCONTROL staat duidelijk vermeld dat deze
beide maatschappijen zich er toe verbinden een capaciteit van 64 tot 68 vluchten
per uur te garanderen.
De inkomsten van BIAC en BELGOCONTROL zijn volledig afhankelijk van het
luchtverkeer op Brussel-Nationaal. Elke beweging betekent voor deze
maatschappijen extra financiële inkomsten : hoe meer vliegtuigen, hoe meer
inkomsten !
De pistes van de luchthaven hebben nog steeds de bekende " Z configuratie " ,
maar met als beperking dat het onderste been van de Z geen wachtzone heeft voor
de vertrekken. Concreet betekent dit dat men gelijktijdig kan landen, maar dat
men alleen maar van het bovenste been van de Z kan opstijgen.
Zonder extra investeringen in infrastructuur hebben BIAC en BELGOCONTROL maar
één mogelijkheid om de capaciteit van de luchthaven sterk uit te breiden, en dat
is de spreiding van de vluchten.
U moet weten dat 2 vliegtuigen die elkaar opvolgen in een zelfde baan een
minimale afstand moeten handhaven.Voor BIAC is dit dus niet interessant. Enkel
de spreiding over meerdere banen laat een hogere frequentie bij het opstijgen
toe.
Men kan dan opéénvolgend een vliegtuig laten opstijgen naar rechts,dan in het
midden en tenslotte naar links, zonder met enige minimale veiligheidsafstand
rekening te moeten houden, aangezien het om 3 verschillende banen gaat.
Wat de inwoners van de Noordrand NIET begrepen hebben, is dat de steun die zij
krijgen van BIAC in de strijd om een spreiding van de opstijgende vluchten te
bekomen, niet zo onschuldig is. De bedoeling van BIAC is niet de geluidshinder
voor de Noordrand te verminderen, MAAR WEL de capaciteit van de luchthaven op te
drijven tot 450.000 bewegingen per jaar zonder extra investeringen in
infrastructuur.
Voor de inwoners van de Noordrand betekent spreiding dat de vliegtuigen zo wat
overal overvliegen en bijgevolg de frequentie van de vluchten boven hun regio
daalt.Voor BIAC betekent de spreiding meer vliegtuigen op meer routes.
Op termijn zal de situatie onveranderd zijn :aangezien de spreiding zal gevolgd
worden door een verdubbeling van het aantal bewegingen, zal de zogenaamde
tijdelijke " verbetering " voor de Noordrand zeer snel ongedaan worden gemaakt
door de verdubbeling van het aantal vluchten.
Het gevolg zal een onhoudbare situatie zijn, voor zowel het Noorden en het
Zuiden,als voor het Oosten en het Westen van Brussel.
Door de spreiding te verdedigen, spelen de inwoners van de Noordrand volledig in
kaart en in het politieke spel van BIAC.
De spreiding van de vluchten betekent ook het einde van het veel besproken
isolatieprogramma, wat BIAC bijzonder goed uitkomt.
De financiering van dit ambitieus project om de huizen die s'nachts overvlogen
worden te isoleren tegen geluidshinder, zou namelijk volledig ten laste zijn van
BIAC. Met een politiek van spreiding van de nachtvluchten, zouden er in een
eerste stadium minder nachtvluchten boven bepaalde regio's geconcentreerd
worden, waardoor de noodzaak aan isolering overbodig wordt. BIAC zal duidelijk
de grote overwinnaar zijn in deze zaak.
Alle overige bewonersverenigingen , die trouwens allemaal tweetalig zijn,
ijveren voor het bekomen van extra maatregelen inzake het gebruik van bepaalde
types vliegtuigen ( verbod voor bepaalde types om s'nachts te vliegen, een
ochtend- en avondbeperking voor de meest luidruchtige toestellen, het invoeren
van een boete- of sanctiesysteem), of samengevat maatregelen die alle inwoners
rond de luchthaven ten goede zullen komen.
De inwoners van de Noordrand ijveren voor een spreiding, die tenslotte voor
iedereen negatief zal zijn. Zij stellen geen enkele constructieve of
vernieuwende maatregel voor maar eisen dat iedereen de hinder van de vliegtuigen
moet ondergaan.
Sommige Vlaamse politieke instanties, met soms extremistische en separatistische
neigingen, steunen de inwoners van de Noordrand in hun eisen de vliegtuigen over
Brussel en de Oostrand te sturen met als argument dat in de Oostrand van Brussel
toch maar de " fransquillons " en rijke Europese ambtnenaren wonen.
De verenigingen Noordrand en Daedalus verdedigen hun eisen op basis van foutieve
cijfers en gegevens of durven zelfs kaarten te gebruiken waarop
de routes die de vliegtuigen volgen, vervalst zijn aangeduid.
Zij blijven schaamteloos verkondigen dat Brussel niet overvlogen wordt door
opzettelijk de cijfers en procedures op een zeer verwarrende manier voor te
stellen.
Alle politieke verantwoordelijken moeten weten dat 100% van de vertrekken van de
piste 25R het Brussels Hoofdstedelijk Gewest overvliegen, meer bepaald de
gemeenten Haren en Neder-Over-Hembeek die deel uitmaken van Brussel.
In 2002 werd de Noordrand van Brussel overvlogen door 47,1% van de vliegtuigen ,
tegenover 42,2% voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.Het is dus TOTAAL
ONJUIST dat Brussel geen dagvluchten heeft.
Onze buren van de Noordrand eisen dat de vliegtuigen die de richting nemen van
het baken van Chièvres, niet langer over de ring vliegen, maar wel dwars over
Brussel van Schaarbeek tot Anderlecht.
Mocht dit ooit het geval zijn, zou het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het eerste
en grootste slachtoffer zijn van het verdubbelde luchtverkeer van
Brussel-Nationaal.
Zonder enige extra economische voordelen , zou Brussel wel de nefaste gevolgen
moeten dragen wat geluidshinder en milieuvervuiling betreft.
Indien de huidige baan richting Chièvres verplaatst zou worden over Brussel, zou
dit bijvoorbeeld voor het jaar 2002 betekend hebben dat Brussel 57,3% van de
vertrekken had moeten ondergaan, tegenover 32% voor de Noordrand.
Brussel, de Europese hoofdstad, met een bevolking van 1 miljoen inwoners, zou
voortdurend zowel overdag als s'nachts door 2 op 3 vliegtuigen overvlogen
worden, met alle risico's op het gebied van veiligheid.
De spreiding is GEEN GOEDE OPLOSSING :
* Zij maakt een verdubbeling van het aantal vluchten mogelijk door het
gelijktijdig gebruik van alle bestaande banen.
* Zij drijft de capaciteit van de luchthaven artificieel op zonder dat er
hiervoor nieuwe infrastructuren op de grond moeten worden voorzien, zoals
bijvoorbeeld nieuwe pistes.
* Zij zorgt ervoor dat het isolatieprogramma niet zal moeten uitgevoerd
worden door BIAC, aangezien het aantal nachtvluchten per regio TIJDELIJK
zal beperkt worden en de geluidshinder zal verminderen.
* Zij verspreidt de geluidshinder van vliegtuigen over een zo groot
mogelijk gedeelte van de bevolking, met als principe dat je het probleem beter
kan verspreiden eerder dan het trachten op te lossen.
MAAR net zoals alle andere geloofwaardige verenigingen zouden Actienoordrand en
Daedalus eerder moeten :
* De stopzetting van de nachtvluchten eisen.
* Ijveren voor een beperking tot 250.000 bewegingen per jaar.
* Een beperking eisen van de vluchten tijdens het weekend.
* Strijden voor een vluchtverbod voor de oudste en meest luidruchtige
toestellen.
* Het pricipe verdedigen dat de vliegtuigen bij het begin van de piste moeten
opstijgen, waardoor ze op hogere hoogte over de bewoonde gebieden zouden
vliegen.
* De oprichting eisen van een neutraal en onafhankelijk controle-orgaan dat de
de bevoegdheid zou krijgen om zowel boetes en sancties tekunnen opleggen aan de
vliegtuigmaatschappijen als aan BIAC en BELGOCONTROL
***
Jacques VANDENHAUTE
Ere-Senator - Burgemeester van Sint Pieters Woluwe
Voorzitter van de Belgische Unie Tegen Vliegtuighinder
Vrijdag 4 april 2003