REACTIE VAN SP-A/Spirit OP EISENPLATFORM BXL AIR LIBRE
MAIL dd 13.6.2004
SP-A / Spirit: Antwoorden op eisenplatform van bxl-air-libre
1. “Naar een passagiersluchthaven.”
De luchthaven Brussel-Nationaal heeft excellente troeven om zich te profileren
als passiersluchthaven. En het is zeker waar dat oude, lawaaierige
Cargo-vliegtuigen geen plaats kunnen hebben op de luchthaven. Cargo moet echter
niet noodzakelijk uitgesloten worden. Veel cargo gaat bv. mee in het laadruim
van passagierstoestellen. Specifieke cargo-toestellen zijn geen probleem als ze
zich houden aan de lawaairestricties. Sommige, bv.een Boeing 747-400 (met QC
24)zijn weliswaar te luid voor de nacht en dus verboden, maar zijn uitstekend
voor de dag.
2. “Voorrang aan Europese “point to point” bestemmingen met een minimum afstand
van 600 km.”
Anciaux is voorstander van Europese vluchten van minimum 600km. Maar de
luchthaven moet daartoe niet noodzakelijk beperkt zijn. In het kader van de
uitbouw van Brussel-Nationaal als passagiersluchthaven zijn transfervluchten ook
interessant. Transfervluchten laten de luchthaven floreren tijdens de dag en
zorgen voor vluchten tussen de ochtend- en avondpiek. Dit is te prefereren boven
de nacht. De evolutie naar reizen per hoge snelheidstreinen over middellange
afstanden (Parijs, London
sinds het nieuwe spoor open is) toont dat voor de 300-400 km afstanden het
vliegtuig sowieso concurrentie zal krijgen. Dit is een goeie evolutie die voor
een betere vervoersmix zorgt.
3. “Sluiting van de luchthaven tussen 23.00 en 07.00 uur.”
Sluiting van de luchthaven tijdens de nacht kan alleen als het op Europees vlak
gecoördineerd wordt. Zoals gezegd is een Europees verbod op nachtvluchten een
optie die Anciaux steunt. Op korte termijn moet de werkgelegenheid echter
afgewogen worden tegen de hinder voor de omwonenden en een volledige sluiting is
vanuit dat perspectief geen evenwichtige optie.
4. “Degelijke, snelle verbinding met het TGV-treinstation van Brussel-Zuid
uitgerust met check-in en afhandeling van bagage.”
Niet alleen moet het TGV-treinstation van Brussel-Zuid uitgerust worden met
check-in, de TGV moet tot in de luchthaven komen! Dan pas is er sprake van een
echte stimulans voor minder vervuilende vervoersmiddelen, en wordt het vliegtuig
gebruikt voor langere afstanden.
5. “Verbod van luchtverkeer over dichtbevolkt gebied op minder dan 2000 meter
hoogte.”
Met uitzondering misschien van een aanvliegroute bestaat er rond de luchthaven
van Zaventem geen dunbevolkt gebied waarover vliegtuigen met minder dan 2000m
hoogte kunnen vliegen. Dat is de historische situatie en die is niet op korte
termijn te veranderen. We moeten zo weinig mogelijk mensen ernstig hinderen, en
daarvoor moet iedereen een beetje hinder nemen.
6. “Een beleid opstellen van ruimtelijke ordening zodat vliegcorridors hersteld
worden.”
Vliegcorridors moeten inderdaad zoveel mogelijk vrij gemaakt worden in de
onmiddellijke omgeving van de luchthaven. Anderzijds kan je mensen niet dwingen
om uit hun huis te vertrekken. Ze moeten dus een aantrekkelijk aanbod krijgen
zodat ze hun huis willen laten opkopen.
7. “Verschuiven van startdrempels en verhogen van de stijghoek.”
De opstijgdrempel is verschoven tijdens de nacht en de stijghoek is verhoogd!
Sommige vliegtuigen stijgen bovendien nog sneller dan minimaal verplicht. Alle
mogelijke maatregelen zijn genomen om het geluid aan de bron te beperken.
8.” Aanpassen van de aan BIAC toegekende exploitatievergunning alvorens de
overheidsaandelen in prive-handen overgedragen worden.”
De exploitatielicentie wordt tegelijk voorbereid met de privatisering.
BIAC garandeert 74 bewegingen per uur. Die maximumcapaciteit wordt echter zelden
gevlogen. Zelfs in de piekuren wordt die capaciteit niet veel bereikt. De
milieuverplichtingen moeten inderdaad streng zijn, en het kan bv. niet zijn dat
ieder uur 74 bewegingen gevlogen zouden worden, en zeker niet tijdens de nacht.
Maar als maximum voor bepaalde uren lijkt me dat niet meteen een probleem.
9. “Oprichting van een onafhankelijk organisme dat toeziet op de juiste
toepassing van routes en procedures.”
Het onafhankelijk organisme komt er maar staat nu nog in de steigers. De
structuur is er, het personeel wordt aangeworven. De ontwerp exploitatielicentie
bepaalt dat het organisme alle nodige informatie van BIAC moet krijgen. Het
organisme zal toezien op de toepassing van de routes en procedures en klachten
over afwijkingen onderzoeken en, indien nodig, sanctioneren.
10. “Verhogen van de stijg- en landingsrechten”
De opstijg-en landingsrechten zijn verhoogd voor de ochtend (6-8u) en de avond
(21-23u). Die voor de nacht zijn nog hoger. Daarmee is het regeerakkoord
nagekomen. De Brusselse rechten zijn overigens al vrij hoog en er is een limiet
tot dewelke een verhoging extra inkomsten oplevert.
Conclusie Anciaux
Er is er al heel wat gerealiseerd. Maar er valt ook nog veel te doen.
Anciaux blijft bereid tot een open debat over de toekomst van de luchthaven en
de grenzen aan de groei. Er moet rekening gehouden worden met de vele omwonenden
rond de luchthaven. Brussel-Nationaal ligt niet in een woestijn. Vandaar dat
Anciaux zijn best doet om de hinder voor iedereen aanvaardbaar te maken door die
hinder te spreiden. Dat is een kwestie van solidariteit. Er kan van geen enkele
omwonende verwacht worden dat die alle hinder moet krijgen.
Gepubliceerd 13 juni 2004