TECHNISCH IS HET PERFECT MOGELIJK IEDERE NACHT MAXIMAAL TE SPREIDEN OVER DIVERSE BANEN. 2% VOOR ZAVENTEM WORDT IN PRAKTIJK NIET GEHAALD.
MAIL dd 22 OKTOBER 2003
Geachte,
Vanmiddag vond het debat plaats in de kamer i.v.m. het nieuwe spreidingsplan.
Tijdens dit debat werden nogal wat cijfers meegedeeld over de daling van het aantal vluchten boven Brussel.
Ook na dit debat blijf ik van oordeel dat er 's nachts nog steeds teveel wordt geconcentreerd. Nochtans is het technisch perfect mogelijk (gezien het relatief lage aantal vluchten) om iedere nacht maximaal te spreiden over de diverse banen.
Daarnaast is de verantwoording van Anciaux over zone 2 (de baan over Zaventem-centrum) niet overtuigend: als men de vertrekplaats 300 meter verlegt, dan stijgt men 300 meter vroeger op en komt men in Zaventem in een vergelijkbare situatie terecht als in Perk. Ik vrees dat Anciaux deze route wil vermijden omdat via deze weg ook het centrum van Brussel wordt overvlogen....
Maandagavond was ik in Perk om te luisteren naar de bezwaren van deze mensen en naar de antwoorden van Bert Anciaux. Ik heb daar vernomen dat de 2% die voor Zaventem wordt voorzien in de praktijk lang niet gehaald zal worden.
Bart Laeremans