DE 25.000-GRENS IN HET VLAAMS PARLEMENT: VAN ABSOLUTE BOVENGRENS NAAR GEEN FETISJ NAAR ABSOLUTE BOVENGRENS
MAIL ELOI GLORIEUX dd 24.1.2004
Beste,
Tumult gisteren in het Vlaams Parlement. In de namiddag had minister-president Bart Somers in de plenaire zitting zijn standpunt inzake DHL verduidelijkt en dit kwam op het volgende neer:
1. de Vlaamse regering wil dat DHL in Zaventem blijft
2. de 25.000-grens blijft het uitgangspunt voor onderhandelingen 3. ...maar onderhandelingen zijn een dynamisch proces.
Later in de namiddag moest er over een motie gestemd worden die twee weken geleden door de vier meerderheidspartijen ondertekend was (VLD, SP.a, Spirit, Groen!) en waarin expliciet vermeld stond dat de uitbreidingsplannen van DHL in Zaventem moesten onderzocht worden binnen de grenzen van de geldende milieuvergunning en de maximale grens van 25.000 nachtvluchten.
Net voor de stemming legde VLD, SP.a en Spirit ons een amendement op deze motie voor, waardoor een expliciete verwijzing naar de 25.000-grens zou verdwijnen en waarin gesteld wordt dat het parlement zich achter het standpunt van de minister-president schaart. Na een schorsing van de zitting om ons te beraden waren VLD, Spirit en SP.a bereid om de verwijzing naar de 25.000 "als uitganspunt voor onderhandelingen" te bewaren, maar ze wilden wel persé via een amendement aan de motie toevoegen dat we het standpunt van Somers steunen en dus ook zijn cryptische omschrijving dat "onderhandelingen een dynamisch proces zijn".
Tijdens de toelichting van de stemintentie gaf de VLD-spreker een klare interpretatie van wat volgens hen onder het standpunt van de minister-president moest worden verstaan, nl. dat de 25.000-grens wel als uitgangspunt naar de onderhandelingstafel zou worden meegenomen, maar dat dit geen fetisj is en dat in de loop van de onderhandelingen een verhoging van het aantal nachtvluchten als compromis om DHL hier te houden, moest mogelijk zijn. Alle andere fracties hebben een min of meer gelijkaardige tussenkomst gehouden die er op neerkwam dat de uitbreiding van de nachtvluchten voor hen bespreekbaar was.
Hierop heb ik namens Groen! ook een plenaire stemverklaring gegeven met de boodschap dat voor Groen! de 25.000 een absoluut maximum is en dat men eerst het bestaande ecologische deficiet moest wegwerken vooraleer men over economische uitbreiding van de luchtvaartactiviteiten kan praten. Bijgevolg heeft de Groen!-fractie het amendement van VLD, SP.a en Spirit niet goedgekeurd. Door onze onthouding werd het amendement verworpen en werd de oorspronkelijke motie die wel wel mee ondertekend hadden, met expliciete vermelding van de 25.000-grens, goedgekeurd.
Ondertussen was het al laat en waren de meeste journalisten al weg.
Daarom dat ik dit kort verslagje doorstuur. Het heeft ons de banbliksems van de andere meerderheidspartijen opgeleverd, maar Groen! heeft als enige in zeer duidelijke taal tegen de uitbreiding van de nachtvluchten gepleit.
Bij de opositie waren CD&V ook voor een uitbreiding van het aantal nachtvluchten, gecombineerd met een grotere spreiding. Blok en NVA trokken ongenuanceerd de kaart van DHL, de groei van de luchthaven en "Vlaamse" tewerkstelling. Spirit heeft zich niet in de debatten gemengd, maar ondertekende en steunde wel het amendement van VLD en SP.a.
Met vriendelijke groeten,
Eloi Glorieux,
Groen! Vlaams volksvertegenwoordiger