BXL AIRLIBRE KAN RUSTEN OP LAUWEREN, REGEERAKKOORD BESCHERMT BXL OPTIMAAL, HUN POLITICI LEGDEN VLAMINGEN IN DE LUREN DIE HET NIET EENS MERKEN

MAIL dd 12.7.2004

Open brief aan de politieke machthebbers, verantwoordelijk voor het beheer van luchtverkeer uit Zaventem, zoals opnieuw gesteld door het Hof van Cassatie
Bruxelles Air Libre Brussel staakt alle dialoog

     * er zijn duizenden klachten ingediend bij de federale ombudsdienst
     * tientallen door overlast getroffen gezinnen hebben Brussel reeds verlaten, en anderen maken zich klaar
     * verschillende burgers hebben in een wanhoopsdaad de Minister voor Mobiliteit bedreigd
     * vertegenwoordigers van actiecomité's hebben honderden uren besteedt aan dialoog met politieke mandatarissen

Hoeveel bijkomende klachten zullen bij de ombuddienst ingediend moeten worden ?
Hoeveel dure rechtszaken zullen burgers nog moeten aangaan ?
Hoeveel bijkomende Brusselaars zullen de stad definitief moeten ontvluchten ?
Hoeveel meer burgers zullen tot een wanhoopsdaad overgaan ?
Hoeveel bijkomend overleg met politici moet er nog zijn ?

Opdat beleidsmakers het besluit nemen een politiek te voeren waarbij economie in dienst van de Mens staat ?

De federale regering krijgt 100 dagen tijd

Na zes jaar dialoog waarbij geen resultaten geboekt werden, en na het op punt stellen van een 10-punten-plan voor een duurzame toekomst van deze stedelijke luchthaven, besluit Bruxelles Air Libre Brussel dat er niets meer aan toe te voegen is zolang de politieke machthebbers niet naar buiten komen met een duidelijke visie.

De federale regering krijgt 100 dagen tijd om 5 onherroepelijke verbintenissen aan te gaan :

    1. Volledige afbouw van nachtvluchten tussen 23.00 en 07.00 uur.
    2. Streven naar een Zaventemse passagiersluchthaven met voornamelijk Europese bestemming.
    3. Onmiddelijk intrekken van het tijdelijke spreidingsplan en opstellen van een nieuw plan met vluchtroutes waarbij rekening wordt gehouden met bevolkingsdichtheid van overvlogen gebieden.
    4. Vergoeding van slachtoffers getroffen door overmatige hinder om verhuis naar bewoonbaar gebied mogelijk te maken.
    5. Opstellen van een nieuwe uitbatingsovereenkomst met het te privatiseren bedrijf BIAC, waarbij de Staat garanties inbouwt om de belangen van haar burgers te vrijwaren tegenover een geprivatiseerd bedrijf dat in buitenlandse handen terecht komt.

De strategie van de vereniging zal herzien worden op een Bijzondere Algemene Vergadering

Op 20 oktober 2004 zal een Bijzondere Algemene Vergadering plaatgrijpen waarop het antwoord van de federale regering zal bekeken worden.
De vergadering zal de nieuwe strijdvorm voor de rechten van de slachtoffers van de luchthaven bepalen. Tot dan zal de vereniging zich in stilzwijgen hullen.

Een aftelling is nu reeds begonnen op de webstek www.bruairlibre.be van de vereniging. Elke week zal de vereniging de aftelstand aan de verantwoordelijke Ministers kenbaar maken.