----- Original Message -----
From: MT
Beste actie-Noordrand,
Niettegenstaande alle respect voor jullie actiecomité voel ik me toch verplicht om even op onderstaande, terug zeer onevenwichtige voorstelling van de geluidslast Noordrand hieronder te reageren om volgende redenen:
jullie spreken telkens opnieuw "alleen maar" over de vertrekken en nooit over de landingen (omdat de Noordrand deze niet krijgt natuurlijk). Hoewel de geluidslastzone voor het landen anders ligt dan voor de vertrekken, is deze zeker wanneer over dichtbebouwde zones zoals Bv. de Oostrand, even belastend.
- in de voorgestelde cijfers over de vertrekken 25R verzwijgen jullie doelbewust het verschil tussen Zone1 en de "eigenlijke Noordrand" zodat verkeerdelijk de indruk wordt gegeven dat alle vertrekken over "de Noordrand" vliegen. Diegem/Haren liggen vanaf de bouw luchthaven in 1958 pal in het verlengde van de 25R. Bijkomend zijn het "overwegend" niet de inwoners van Diegem/Haren die lid zijn van jullie actiecomité
-
in jullie overzicht verzwijgen jullie ook bewust dat de vertrekkers 25R met linkerbocht op ongeveer dezelfde hoogte met hetzelfde stijgvermogen als over Strombeek/Grimbergen/Meise een stuk Oostrand (Kraainem/Wezembeek-Oppem) overvliegen en bijgevolg dezelfde geluidfootprint produceren op deze plaatsen.Op basis van voorgaande (voorlopig nog cijfers 2006) wordt de "eigenlijke Noordrand" waarmee het actiecomité zich hoofdzakelijk associeert (+ Brussel Noord) overvlogen door volgende %:
"totaal aantal bewegingen" dag + nacht:
- Zone 1 (Diegem/Haren) - 37,9%
o Noordrand (rechterbocht) + Brussel Noord � 18,34 %
o Brussel centrum (rechtdoor) - 2,46%
o Brussel Oost + Kraainem/Wezembeek-Oppem (linkerbocht) 17,10 %
- Zone 3 - 11,15 % + 17,10 % = 28,25%
"totaal aantal bewegingen" dag:
- Zone 1 (Diegem/Haren) - 40,54 %
o Noordrand (RB) + Brussel Noord - 19,11%
o Brussel centrum (RD) - 2,38%
o Brussel Oost + Kraainem/Wezembeek - Oppem (LB) - 19,05%
- Zone 3 - 15,9 % +19,05 % = 34,14%
"totaal aantal bewegingen" nacht:
- Zone 1 (Diegem/Haren) - 17,49 %
o Noordrand (RB) + Brussel Noord - 12,38 %
o Brussel centrum (RD) - 4,93 %
o Brussel Oost + Kraainem/Wezembeek-Oppem (LB)- 0,18%
- Zone 3 - 15,9% + 0,18 % = 16,08%
De cijfers hierboven spreken voor zich. Zoals vroeger reeds gesteld, zijn jullie veel te onderlegd in dit dossier om hiervan niet bewust te zijn en vind ik jullie benadering hieronder, zoals vroeger ook reeds gesteld, "intellectueel" oneerlijk en "manipulatief" voor de buitenstaanders.
Mvg
M T.
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: actie-noordrand [mailto:actie-noordrand@belgacom.net]
Verzonden: woensdag 16 januari
2008 22:38
Aan: MT
Onderwerp: Re: persbericht 14 - 1
- 2008 met figuren
----- Original Message -----
From: MT
Meneer Vermeiren,
Ik ben niet van plan om via deze weg een nog verdere polemiek aan te gaan, maar raad u toch aan om voor uw beweringen hieronder en om objectief te kunnen blijven, zeker wat uw bewering in het tweede streepje betreft, de dagelijkse HPFC rapporten (radartracks) te consulteren. Zoals u wellicht weet verdwijnen de blauwe lijnen van de vertrekkende vliegtuigen op 5000ft, zoals de rode lijnen van de aankomende vliegtuigen verschijnen vanaf de 5000 Ft.
Uit een overzicht van een tiental �representatieve� dagen blijkt op enkele uitzonderingen na, geen enkel aankomend toestel beneden de 5000 ft over Meise/Grimbergen te vliegen! Indien Diegem (niet de �eigenlijke� Noordrand, sorry), zoals Kraainem/Wezembeek-Oppem voor de baan 02 op ongeveer dezelfde afstand door landende toestellen, overvlogen zou worden voor landingen op de 07L dan worden ze op ongeveer slechts 500 Ft overvlogen. Ik vrees dat uw eerste streepje hieronder dan niet meer van toepassing zou zijn.
De bocht naar links vanaf de 25R wordt inderdaad pas op 1700Ft ingezet. Deze vertrekkende vliegtuigen moeten op dit punt echter een koerswijziging van gemiddeld 120° uitvoeren om naar hun baken te vliegen. Tijdens het uitvoeren van dergelijke bocht wordt het klimvermogen van het vliegtuig ongeveer gehalveerd, zodat het voordeel voor de Oostrand sterk wordt verminderd. Voor de vertrekken 25R met rechterbocht moeten de toestellen op 700 Ft slechts een koerswijziging van een 40° uitvoeren (= 1/3 van de linkerbocht), waarna ze quasi rechtdoor vliegen tot aan Meise. Om deze redenen winnen deze toestellen dan ook sneller hoogte bij het overvliegen van de "eigenlijke" Noordrand. Bijgevolg is het hoogteverschil bij het overvliegen "eigenlijke" Noordrand of de Oostrand redelijk beperkt.
Ik blijf het gebrek aan objectieve voorstelling en misleidende cijfers in deze door actie-noordrand dan ook betreuren.
Mvg