INTERVIEW BERT ANCIAUX IN "VOOR DE DAG"

 

DONDERDAG 4 SEPTEMER 2003, 8.15 U

 

Citaat:

: Ik denk dat je in de politiek vaak het argument van de tegenpartij moet hanteren in een debat. Men zegt mij dat over Brussel, ongeveer 95 % van de dagvluchten gaan, en dat klopt, over een deel van Brussel. Wel ik wil dat verminderen, ik wil dat aantal, 95 % over Brussel verminderen. Maar het zal dan wel moeten gespreid worden over Brussel.”

---------------------------------

 

 

(Inleiding):

“Op de officiële opening van het parlementaire jaar is het nog even wachten, maar de politieke wereld draait alweer op volle toeren. Reden voor Voor De Dag om een aantal politieke tenoren uit te nodigen. En vandaag Gert van Boxel is dat de minister van Mobiliteit.

 

Inderdaad, minister Bert Anciaux van Spirit.

 

GVB : Mijnheer Anciaux, 11 september nadert, en dan heb ik het niet over de aanslagen in NY en ook niet over uw verjaardag, maar wel over de nachtvluchten boven Zaventem, want u heeft beloofd dat u tegen 11 september een nieuw spreidingplan zou voorleggen. Gaat dat er komen?

 

BA : Ik ga me niet vastpinnen op één dag.

 

GVB : Dus het is niet klaar?

 

BA : Ik zeg dat ik me niet ga vastpinnen op één dag. Ik ga zo snel mogelijk met een totaalstappenplan naar buitenkomen waar onder meer het spreidingsplan een deel van is.

 

GVB : Zo snel mogelijk, dus niet op 11 september?

 

BA : Misschien is dat niet de meest geschikte dag daarvoor, maar het zou ook nog kunnen.

 

GVB : Want u weet dat vanaf 12 september, als dat plan er niet is, de actie Daedalus opnieuw naar de rechter gaat stappen?

 

BA : Ik denk dat het belangrijk is dat ik beslissingen neem die goed zijn voor de bevolking en dat ik me niet laat beïnvloeden door eventueel op dit ogenblik juridische acties, die zullen zelden het algemeen belang dienen, denk ik.

 

GVB : Maar u had al een maand uitstel gekregen?

 

BA : Ja, en ik ben ze daar zeer dankbaar voor, en ik zal ook echt alles op alles zetten om naar een maximale spreiding te gaan.

 

GVB : En in welke richting gaat dat dan. Ik neem aan dat u nu toch al een paar ideeën hebt?

 

BA  : Jaja, meer dan ideeën, ik kan daar natuurlijk niet helemaal over praten omdat alles aan alles hangt, en ik ook een zekerheid wil hebben dat het in globaliteit kan aanvaard worden. Maar waar het over gaat is vanzelfsprekend over het maximaal gebruik van de verschillende startbanen.

Dat wil zeggen dat nu voor de nacht twee startbanen gebruikt worden, ik denk dat dat er minstens vier kunnen worden. Voor de dag wordt er maar één startbaan, meestal, gebruikt. Dat moeten er ook meer worden.

Er zijn verschillende routes die op dit ogenblik bestaan, vliegroutes, er worden maar enkele van gebruikt.

We gaan er meer gebruiken, onmiddellijk in september, eind september zou dit moeten kunnen gerealiseerd worden. Anderzijds wil ik tegen januari bijkomende routes uitwerken, waardoor dat er ook weer meer spreiding is.

Op langere termijn, binnen enkele jaren, moet er ook kunnen geland worden op een startbaan die op dit ogenblik niet uitgerust is daarvoor.

 

GVB : En dat zal dan over Brussel gaan?

 

BA : Dat zal dan over Brussel gaan, ja.

 

GVB : Gaat u daar de Franstaligen voor kunnen overtuigen?

 

BA : Ik denk dat je in de politiek vaak het argument van de tegenpartij moet hanteren in een debat. Men zegt mij dat over Brussel, ongeveer 95 procent van de dagvluchten gaan, en dat klopt, over een deel van Brussel.

Wel ik wil dat verminderen, ik wil dat aantal, 95 procent over Brussel verminderen. Maar het zal dan wel moeten gespreid worden over Brussel.

 En ik geloof dat niemand in Brussel kan uitleggen dat daar ook geen solidariteit zou heersen.

Ik denk dat elke Brusselaar, of toch de grote meerderheid van de Brusselaars, verantwoordelijkheid naar elkaar willen opnemen, net zoals dat dat in Vlaanderen het geval is.

 

GVB : Als we dan nog eens eventjes naar die spreiding kijken; u had tijdens de verkiezingscampagne beloofd dat er nog maximaal twee nachtvluchten per inwoner zouden zijn. Gaat u dat halen?

 

BA : Dat is moeilijk, dat is een doelstelling. Ik denk dat we die op lange termijn wel moeten kunnen halen.

 

GVB : Want deskundigen van BIAC en Belgo Controle zeggen bijvoorbeeld; een maximale spreiding dat is gewoon technisch onmogelijk?

 

BA : Ja, natuurlijk een maximale spreiding wil ook zeggen dat je het zo maximaal mogelijk doet, zodanig dat het mogelijk is. Een maximale spreiding is niet iets dat niet mogelijk is.

Maximale spreiding houdt rekening met de technische beperktheden die er bestaan, en met de veiligheid. Maar ik geloof dat er véél meer kan gespreid worden dan men op dit ogenblik, op het eertste gezicht denkt, en we zijn daar..

 

GVB : Men gaat ook met de beperkingen van de luchthaven moeten rekening houden, met de windrichtingen..

 

BA : Ja maar, voor alle duidelijkheid, mijn experts zijn nu juist de mensen van BIAC, en zijn juist de mensen van Belgo Control. Ik werk niet met een eigen kliekje gelijkgezinden die eens even gaan tekenen. Ik ga geen routes uittekenen, dat zijn deskundigen. Ik ga dit laten valideren door externe deskundigen, internationaal gerenomeerde instanties. Wees gerust, ik zal me laten indekken hoor.

 

GVB : En dan hoopt u toch nog op korte termijn een oplossing te vinden?

 

BA : Dat klopt.

 

GVB : Want de periode van overleg en onderzoek, en zo, die duurt nu toch al wel heel lang?

 

BA : Wel normalerwijze zou men voor zo'n plan een drietal jaren nodig hebben. Ik probeer dat te realiseren op twee maanden. Ik weet niet of dat lang is. Ik denk dat dat zeer kort is. Maar het moet toch nog altijd zeer degelijk zijn.

Ik wil niet meer improviseren, dat is in dit dossier, denk ik, te vaak en te veel geïmproviseerd geweest. Ik moet over eieren lopen, iedereen houdt mij in het oog. Ik word door iedereen gewantrouwd, maar ik zit er niet mee in.

Ik denk dat er maar één oplossing is, in dit dossier, dat is: zo eerlijk mogelijk, zo correct mogelijk beslissingen nemen die rekening houden met alle elementen. Daarvoor hebben we een task-force, een werkgroep, met allerlei deskundigen van het directoraat-generaal luchtvaart, van BIAC, van Belgocontrol, wel die gaan samen met experts, van erbuiten, denk ik zo een redelijk, billijk, eerlijk spreidingsplan opstellen.

 

GVB : Maar u gaat altijd te maken hebben met ontevredenen; nu klagen de mensen van de oostrand, dat zij opnieuw meer vluchten over zich heen krijgen?

 

BA : Er zijn op dit ogenblik twee zones die overbelast zijn; dat is de noordrand en dat is de oostrand. In sommige gevallen is dit onmenselijk en onleefbaar.

Ik geloof dat mijn spreiding er voor zal zorgen dat er inderdaad in die gebieden echt een verlichting zal gebeuren. Maar natuurlijk ga ik mensen tegenkomen die ontevreden zijn.

Ik geloof dat ik gelukkig mag zijn als 70 % van de bevolking echt verantwoordelijkheid wil opnemen naar elkaar. Altijd zal er een deel zijn, 30 %, misschien minder, die alleen maar zal oordelen vanuit het 'Not In My Backyard Syndroom'.

 

GVB : U droomt van één grote actiegroep?

 

BA : Dat klopt, ja. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de verschillende actiegroepen samen zouden moeten gaan zitten, zouden samen moeten nadenken over de toekomst en samen met de overheid, die de belangenbehartiger van de bevolking moét zijn..

 

GVB : Een beetje vreemd toch..

 

BA : .. willen nadenken over; hoe gaan we de bevolking in de toekomst meer betrekken bij het beheer van de luchthaven.

 

GVB : Een beetje vreemd, de minister die zelf een actiegroep tegen de regering organiseert?

 

BA : Neen, neen, neen, ik vind trouwens dat de regering in eerste instantie een actiegroep moet zijn, ten voordele van de bevolking.

 

GVB : Blijft u bij uw idee om ook nachtvluchten boven het Koninklijk Paleis te laten vliegen?

 

BA : Ik denk dat we dit rustig moeten bekijken. Het is absoluut niet de bedoeling om allerlei pesterijen tot stand te gaan brengen. Ik geloof dat we moeten kijken of we door het gebied boven het koninklijk domein, dat natuurlijk een pak groter is dan alleen het koninklijk paleis, of het niet nuttig is en mogelijk is om daar eventueel naar de toekomst toe ook iets meer vluchten over te laten komen. Maar dit moet echt bekeken worden in het kader van het totaal spreidingsplan. En dan heb ik het eigenlijk eerder over dagvluchten.

 

GVB : Maar eerlijk gezegd, veel alternatieven hebt u niet. Tenzij misschien nachtvluchten verbieden of uitwijken naar andere luchthavens?

 

BA : Ik denk dat we ook, een onderdeel van het stappenplan zal ook zijn; wat zijn de grenzen van de luchthaven. We moeten aan de bevolking duidelijk maken hoe ver we willen gaan, een waanzinnige groei van de luchthavenactiviteit is onzindelijk, onethisch, als je kijkt hoeveel mensen er in de streek daar wonen. Ik geloof dat we dat debat ook heel eerlijk moeten voeren, samen met de bevolking.

 

GVB : Dat betekent dat bepaalde activiteiten, bepaalde nachtvluchten naar andere luchthavens zullen moeten uitwijken?

 

BA : Indien de luchtvaart, de luchthavenuitbater BIAC, in de toekomst toe denkt dat ze een groei nodig hebben van x-procent, en ik zeg dat die groei te hoog is, dan zullen ze dit op een andere plaats moeten realiseren.

Er zijn grenzen aan de luchthaven van Zaventem.

En we zullen die samen moeten bepalen.

Samen met de bevolking.

En wat dan echt nodig is voor het overleven van Zaventem, en voor het overleven van de luchthaven, ja dat moet dan op een andere plaats gebeuren. Maar wees gerust, ik ben niet zinnens om die grote economische pool die rond Zaventem bestaat, om die op te heffen.

 

GVB : U bent nu al met dit dossier al enkele maanden bezig, neem ik aan. Is het geen vergiftigd geschenk geweest, deze bevoegdheid voor u?

 

BA : Weet je, ik lig daar inderdaad..

 

GVB : Want het is toch een dossier zonder oplossing die voor iedereen bevredigend is?

 

BA : Ja, kijk, stel je nu voor dat ik met zo'n oplossing af kom dan heb ik natuurlijk direct mijne hemel verdient. Maar ik zit heus niet in de politiek om gemakkelijke dossiers te behandelen. Ik vind dit een dossier van rechtvaardigheid en van betrokkenheid van de bevolking. En als we dit dossier op een eerlijke manier kunnen oplossen, dan denk ik dat we bij de mensen ook terug veel meer positieve wil realiseren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de politiek.

 

GVB : Nog heel eventjes over het kartel, SP.a/SPIRIT, u hebt de kartelvorming tussen N-VA en CD&V zien mislukken deze week omdat, zeggen N-VA'ers we te weinig garanties kregen voor de Vlaamse invulling van onze eisen bij CD&V. Maar welke garanties hebt u gekregen? We hebben gezien dat de Franstaligen bij de regeringsvorming, en de onderhandelingen nadien, de regionalisering van de wapenwet erdoor gekregen hebben. We hebben gezien dat ze Francorchamps opnieuw kunnen organiseren. Wat hebt u uit de brand gesleept?

 

BA : Wel ik denk eerst en vooral met ons kartelpartner dat wij een hele verregaande overeenkomst hebben die op z'n minst verder gaat dan de vijf resoluties van het Vlaams Parlement. Natuurlijk moet je nog altijd een akkoord maken met de Franstaligen. Wij hanteren daarin de stap-voor-stap..

 

GVB : De SP.a is daar toch gebonden aan PS?

 

BA : Wie zegt dat in godsnaam? Natuurlijk is de SP.a niet gebonden aan de PS. De SP.a heeft een kartel met SPIRIT en niet met de PS. Ik denk dat het kartel SP.a/SPIRIT stap voor stap vooruit wil gaan.

We gaan dit realiseren deze legislatuur door overheveling van verkeersveiligheid, door overheveling van ontwikkelingssamenwerking, en mogelijk nog andere stappen.

 Maar natuurlijk Vlaanderen bestaat wel. Toen ik '92 voorzitter werd van de VU dan was er geen Vlaams Parlement, er was geen Vlaamse regering. De bevoegdheden waren één derde van wat ze nu zijn. Er is op die tien jaar tijd echt wel wat gerealiseerd.

 

GVB : Maar SP.a-voorzitter, Stevaert, is volop bezig met het versterken van zijn partij op een aantal plaatsen...

 

BA : Dat zijn we met SPIRIT ook bezig.

 

GVB : Ja, SPIRIT gaat, op termijn, opgeslorpt worden door die partij?

 

BA : Geenzins. En andersom ook niet. We zullen ook de SP.a niet opslorpen. Onze kracht bestaat erin dat we elkaar respecteren. Wij zijn een kleine partij, SPIRIT, maar ik denk dat we een partij zijn die haar eigenheid, hoe langer hoe meer, ook tot uiting brengt. We zijn een jonge partij, een frisse partij, een culturele partij. Ik geloof dat zo'n partij nodig is in de politiek. En onze bondgenoot, onze kartelpartner, SP.a, geeft ons die vrijheid ook volledig. En ik denk dat wij, bijvoorbeeld als Vlaamse pacifistische partij echt nog wel een belangrijke rol naar de toekomst hebben te spelen.

 

GVB : Minister Anciaux, dank u wel.