Infoblad Meise najaar 2010
VZW Boreas en Actie Noordrand maken de balans op: waakzaam blijven, blijven doorgaan
Net als u staat
veel Meisenaren het rampzalige concentratieplan voor de nacht- én dagvluchten
dat in 2002 de Noordrand in rep en roer zette nog levendig voor de geest.
Alle actie
daarrond was het werk van Actie Noordrand dat al eind jaren '90 het
concentratiegevaar aankaartte. In 2002 ontstond binnen Actie Noordrand de
juridische en technische werkgroep Daedalus. Twee jaar later had Daedalus voor
zijn juridische acties een officiële rechtspersoon nodig en werd de vzw Boreas
opgericht. Samen werken deze drie vrijwilligersorganisaties onvermoeibaar verder
voor een eerlijke verdeling van de hinder van de luchthaven. De website
www.actie-noordrand.be wordt
dagelijks bijgehouden. De ombudsdienst ontvangt regelmatig klachten. Gemeente,
provincie, gewestelijk en federaal bestuur krijgen regelmatig informatie en
dossiers. De Noordrand is zeer aanwezig in het Overlegcomité van de luchthaven.
Herinnert u zich
hoe met uw steun en die van honderden vrijwilligers én lokale politici in 2003
de concentratie gebroken werd? Het gemeentebestuur van Meise speelde daarbij een
voortrekkersrol met de organisatie van de Stemtent in april 2003 als
onvergetelijk hoogtepunt. Ook vandaag steunt de gemeente nog altijd de VZW
Boreas met een zeer welkome dotatie.
‘Spreiding' is nu
ook het officiële moto van de Vlaamse regering. Actie Noordrand, Daedalus en de
vzw Boreas investeerden inmiddels met behulp van de vijf Noordrandgemeenten niet
minder dan 150 000 euro in juridische procedures. Eerst dwongen ze de federale
regering om in 2004 het geweer van schouder te veranderen en te kiezen voor
spreiding in plaats van concentratie. Helaas is in de praktijk ook vandaag de
verdeling van de hinder geenszins eerlijk geregeld. De politieke druk op de
federale regering vanuit Brussel en Oostrand om de hinder telkens terug naar de
Noordrand te schuiven, blijft immens groot. Dit gebeurt door subtiele
wijzigingen aan baangebruik, vliegroutes en windcriteria. Weinig spectaculair
maar helaas doeltreffend. Sinds 2002 zijn dan de vliegprocedures dan ook
ononderbroken aangepast. Nog steeds krijgen de Noordrand en dus ook Meise een
veel te groot aandeel van het vliegverkeer over zich heen. De objectieve
cijfers (zie www.actie-noordrand.be)
spreken duidelijke taal.
Daedalus werkt
daarom onverdroten voort.
De Raad van State
en het Europees Hof van Justitie werden verzocht om de luchthaven (in
Australische handen) te dwingen tot het maken van een wettelijk verplicht
milieueffectenrapport (MER).
De Raad van State
is verzocht het rampzalige plan Schouppe van eind 2008 ongeldig te verklaren.
Het noodzakelijke
vervolg op het 'lente arrest' van 2006 voor het Hof van Beroep van Gent wordt
opgestart.
Actie Noordrand
heeft altijd de economische noodzaak van de luchthaven erkend: ze komt op voor
een rechtvaardige verdeling van hinder en rust. Dat laatste is in wezen
eenvoudig: als men consequent vliegt tegen de wind krijgt iedereen periodes van
rust en vliegt men veiliger en milieuvriendelijker. Door zo rechtstreeks naar de
bestemming op te stijgen vervallen alle omleidingsroutes die rond Brussel en dus
boven de Noordrand vliegen. Maar zover is het nog niet: de tegenstanders laten
niet af.
Ook vandaag nog
is uw steun dus nog broodnodig net als de steun van alle vijf de
Noordrandgemeenten. De vzw Boreas telt honderden actieve leden. We nodigen u van
harte uit om ook lid te worden en Actie Noordrand te steunen: 25 € per jaar.
U kan uw
jaarlijkse bijdrage storten op rekeningnummer 833-5436049-39 tnv vzw Boreas,
1853 Strombeek, met vermelding van naam en adres.
U kan ook een
steunbijdrage storten op dit rekeningnummer met vermelding: "steunbijdrage
sympathisant". Uw privacy wordt gewaarborgd.