OFFICIEEL STANDPUNT GROEN! IVM LUCHTHAVEN
7. Wat is jullie standpunt mbt de nachtvluchten en de uitbreidingsmogelijkheden
van de luchthaven in Zaventem in 't algemeen?
Vera Dua: Groen! wil in het nachtvluchtendossier af van de dagjespolitiek.
Alleen een duurzame ontwikkeling van de
luchthavenactiviteiten en een duidelijke begrenzing van het aantal
nachtvluchten maakt een gezond evenwicht tussen economie en gezond en
kwaliteitsvol wonen in alle windstreken rondom Zaventem mogelijk maken.
Lawaaioverlast door vliegtuiglawaai is een reëel milieu- en
gezondheidsprobleem, zowel overdag als 's nachts. Een toename van het aantal
nachtvluchten is geen realistische optie. Daarom wil Groen! dat aan de
maximumgrens van 25.000 nachtvluchten per jaar niet getornd wordt, tenzij om die
te verlagen.
Daarenboven moet dit aantal nachtvluchten berekend worden over een tijdsduur
van acht uren, in plaats van over zeven uren zoals dit vandaag gebeurt. In het
Europees Parlement streeft de groene fractie naar een algemeen verbod op
nachtvluchten in de Europese Unie.
Groen! ijvert ook voor geluidsnormen, gebaseerd op de normen van de Wereld
Gezondheids Organisatie, een plafonnering van de dagvluchten en een echt
evenwichtige spreiding van alle vluchten. Daarnaast moet de federale regering
werk maken van de ontwikkeling van die economische sectoren waarin Vlaanderen
wel kwaliteitsvolle en duurzame jobs kan genereren: een uitbreiding van de
dienstensector, kenniscentra en hoogtechnologische duurzame technologieën en
materialen.
Groen! wil dat de luchthaven van Zaventem zich bij voorkeur toelegt op Europese
"point to point" bestemmingen van meer dan 600 km.
Korte-afstandsvluchten willen wij ontraden. Groen! pleit ervoor om de luchthaven
van Zaventem rechtstreeks op het TGV-net aan te sluiten.
Vriendelijke groeten,
B. V. A.
Grimbergen