OFFICIEEL STANDPUNT GROEN! IVM LUCHTHAVEN

7. Wat is jullie standpunt mbt de nachtvluchten en de uitbreidingsmogelijkheden van de luchthaven in Zaventem in 't algemeen?

Vera Dua: Groen! wil in het  nachtvluchtendossier af van de dagjespolitiek. Alleen een duurzame  ontwikkeling van de
luchthavenactiviteiten en een duidelijke begrenzing  van het aantal nachtvluchten maakt een gezond evenwicht tussen economie  en gezond en kwaliteitsvol wonen in alle windstreken rondom Zaventem mogelijk maken.
Lawaaioverlast door vliegtuiglawaai is een reëel milieu-  en gezondheidsprobleem, zowel overdag als 's nachts. Een toename van het aantal nachtvluchten is geen realistische optie. Daarom wil Groen! dat aan de maximumgrens van 25.000 nachtvluchten per jaar niet getornd wordt, tenzij om die te verlagen.
Daarenboven moet dit aantal  nachtvluchten berekend worden over een tijdsduur van acht uren, in plaats van over zeven uren zoals dit vandaag gebeurt. In het Europees  Parlement streeft de groene fractie naar een algemeen verbod op  nachtvluchten in de Europese Unie.
Groen! ijvert ook voor geluidsnormen, gebaseerd op de normen van de Wereld Gezondheids Organisatie, een plafonnering van de dagvluchten en een echt evenwichtige spreiding van alle vluchten. Daarnaast moet de federale regering werk maken van de ontwikkeling van die economische sectoren waarin Vlaanderen wel kwaliteitsvolle en duurzame jobs kan genereren: een uitbreiding van de dienstensector, kenniscentra en hoogtechnologische duurzame technologieën en materialen.
Groen! wil dat de luchthaven van Zaventem zich bij voorkeur toelegt op Europese "point to point" bestemmingen van meer dan 600 km.
Korte-afstandsvluchten willen wij ontraden. Groen! pleit ervoor om de luchthaven van Zaventem rechtstreeks op het TGV-net aan te sluiten.

Vriendelijke groeten,

B. V. A.
Grimbergen