ACTIE NOORDRAND

TABEL GELUIDSAFBOUW VLIEGTUIGLAWAAI

HOOGTE vs AFSTAND

APRIL 2003

 

De vermindering in geluid noemen we geluidsafbouw, in Nederland wordt dit ‘laterale geluidverzwakking’ genoemd.

 

Het principe is als volgt :

 

 

De theoretische formule voor geluidsafbouw levert volgende waarden :

 

Hoogte vliegtuig

Afstand waarnemer t.o.v punt pal onder het vliegtuig

Geluidsafbouw

500m

500m

3 dB

 

1000m

7 dB

 

1500m

10 dB

 

 

 

1000m

500m

1 dB

 

1000m

3 dB

 

1500m

5 dB

 

Stel dat je een vliegtuig hebt dat op 500m hoogte vliegt, en dat pal onder het vliegtuig op de grond 91,5 dB(A) gemeten wordt. In ideale omstandigheden hoor je op 1500m afstand op de grond nog 81,5 dB(A).

Hetzelfde vliegtuig dat op 1000m hoogte vliegt zal pal eronder op de grond nog ongeveer 84,7 dB(A) veroorzaken. Op 1500m afstand hoor je nog 79,7 dB(A).

 

Met andere woorden : de geluidssterkte op 1500m is vergelijkbaar, maar als het vliegtuig maar 500m hoog vliegt ben je pal eronder veel sterker gehinderd. Je moet ook weten dat de dB schaal logaritmisch is, en dat een geluidsafbouw van 3dB ervaren wordt als een halvering van de geluidssterkte.

 

De hierboven vermelde waarden gelden alleen bij ideale omstandigheden (laboratoriumcondities).

                       

Hoe erg verschilt de theorie van de praktijk?

In Nederland heeft TNO metingen gedaan in de omgeving van Schiphol, daaruit bleek dat de invloed van weersomstandigheden niet erg groot is (bij mist bijvoorbeeld is de absorptie door de atmosfeer groter, maar is er meestal weinig wind).

Wat er wel een grote rol speelt is het type van het vliegtuig. Als de motoren onder de vleugels hangen, dan kan het geluid niet naar boven, en wordt het naar beneden gekaatst. Dit kan maximaal 3dB verschillen.

 

Bronnen:

Theoretische formule geluidsafbouw: dr. Erik Pyck

Praktisch onderzoek Schiphol : Document NLR-CR-2001-372-PT-1 Voorschrift voor de berekening van Lden en Lnight geluidsbelasting in dB(A) ten gevolge van vliegverkeer van en naar de luchthaven Schiphol; herziene versie. Juli 2001, H.M.M. van der Wal, P. Vogel, F.J.M. Wubben. In combinatie met telefonisch onderhoud met Professor Wubben ter verduidelijking.

 

www.actienoordrand.be