Dossier: de geboorte van de Chabertroute en hoe lang het duurde voor het onrecht althans gedeeltelijk hersteld werd

Na een putsch van de Brusselse politici werd in 1974 een eerste spreiding ingevoerd door middel van een pakket Chabertroutes (sommige over Brussel, andere over de Noordrand), waardoor Brussel ontlast werd tijdens de drukke weekdagen.
 
De toenmalige spreiding werd door de Brusselse politici stapsgewijs omgebogen in een concentratie over de Noordrand.
 

Laatste update: mei 2005

1971: AIP geeft nog altijd routes rechtdoor over Brussel

23 maart 1972: Putsch van de Brusselse politici: Chabert interpelleert Delmotte over geruchten mbt verplaatsen routes.

1972 , Pinksterweekend: Meise ervaart wat de wijziging van de routes betekent.

26 mei 1972: telling gedurende die dag toont aan dat 110 van de 146 vertrekken over noordrandgemeenten gaan.

29 mei 1972: gemeenteraad Meise keurt motie goed tegen beslissing regie der luchtwegen die corridors over Meise legt.

8 juni 1972: Chabert interpelleert in de kamer en krijgt belofte van bevoegde minister dat het luchtverkeer gespreid gaat worden.

27 april 1973: herziene routes, nog geen beterschap. 12 van de 14 routes gaan over Grimbergen, Meise, Wemmel, Brussegem. Niet alleen die naar Zuiden (was toen niet naar CIV maar naar Silly) over de Noordrand, maar ook Diekirch en Olno, bakens gelegen in het zuidoosten.

8 juni 1973: oproep tot georganiseerd protest.

26 september 1973: herziene routes: Diekirch en Olno niet meer langs Noordrand maar rechtdoor tot 4000 voet, dan bocht naar links. Silly nog steeds over Noordrand.

1974: Chabertroute ingevoerd: vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen vertrekken de vliegtuigen met bestemming zuiden rechtdoor over Brussel rechtstreeks naar bestemming. De rest van de week maken vliegen de vliegtuigen naar het zuiden een bocht naar rechts om via het noorden van Brussel naar het zuiden te vertrekken.

23 februari 2001: Na 27 jaar wordt de Chabertroute afgeschaft, als gevolg van een beslissing van de ministerraad van 9 februari 2001, in het kader van een hele reeks beslissingen over de toekomst van de luchthaven.

18 maart 2004: Gedeeltelijke herinvoering van de Chabertroute: één zaterdag op twee van 6u tot 23u, en op zondag van 17u tot 23u, daar waar de oorspronkelijke Chabertroute gebruikt werd van vrijdagavond tot maandagmorgen.