Bxl Air Libre zegt naar Londen te gaan om Macquarie op te zoeken en te zeggen wat niet moet worden gedaan.
korte
samenvating van het forum op 2/12/04 van de CDH 5.12.2004
Beste,
Hierna korte samenvating van het forum op 2/12/04 van de CdH.
Deelnemers : moderator Alain Vandenabeele (rtbf); Joelle Milquet, voorzitter
cdh; Benoîte Cerexhe, Brussels minister (Cdh); Roberto Parillo, CSC Transcom;
Peggy Cortois, Awacs; Didier Boulaert, Bxl Air Libre, JP Ghosez, piloot (ex
Sabena); Philippe Touwaide (Franstalig Ombudsman).
Na een uiteeenzetting van ieder deelnemer van 5 minuutjes, volgt een
vragenronde. Opmerkelijk is dat Cerexhe voor de afschaffing is van het
spreidingsplan, Milquet het regeringsakkoord van Brussel verdedigd, Cortois een
totaal verkeerd beeld geeft van de toestand (blauwe pijl boven Wezembeek 10 maal
zo dik als rest) en Parillo pleit voor een ronde tafel over de toekomst van de
tewerkstelling rond de luchthaven (hij is specialist in ronde tafels die niet
opleveren !).
Antwoorden op vragen publiek:
- Noch Milquet noch Cerexhe weten van de evaluatieronde over het spreidingsplan;
Touwaide bevestigd dat die gestart is op 1/12 met eerste, vice-eerste ministers
en ministers Mobiliteit deelregeringen: Landuyt pleit om van de spreiding naar
een concertatie tussen verschillende deelregeringen te komen.
- Wat gebeurt er met het geld van de boetes?
Touwaide : er zijn er geen, nooit geweest, niets is voorzien. In Frankrijk en
Zwitserland bestaan die wel, in België niet. Cerexhe: in Brussel is er twee jaar
niet opgetreden, maar nu opnieuw opgestart.
- Touwaide bevestigd dat er een vergadering is geweest over de windnormen
waaraan hij niet heeft deelgenomen.
- Chantal Depotter (?) Bxl Air Libre corrigeert uiteenzetting van Cortois
(Touwaide plaatst een andere, meer correcte slide) en verdedigd Schaerbeek,
Evere, NOHeembeek, Laken (in feite Noordrand), die ook veel hinder ondergaan.
Bxl Air Libre gaat naar Londen gaan om Macquarie op te zoeken om hen attent te
maken op wat niet moet worden gedaan (!) en pleit voor het instellen van een
taks op brandstof voor vliegtuigen.
- Milquet zegt dat de problematiek van de nachtvluchten op Europees niveau moet
worden geregeld.
- Parillo beklemtoont dat de geïntegreerde logistiek de enige bron is voor de
groei van de tewerkstelling in België.
Conclusie : het spreidingsplan is absurd en moet worden afgeschaft - er moet een
echt geluidskadaster komen.