DAEDALUS / ACTIE NOORDRAND

27 FEBRUARI 2003

 

Voorlopige verkorte versie – van enkele zeer dringende vragen naar Philippe Touwaide, Licentiaat in Luchtvaartrecht, die Daedalus antwoordt ten strikt persoonlijke titel!

N.B. De heer Touwaide antwoordde in eerste instantie in het Nederlands en voegde later in het Frans enkele zaken toe: we laten zijn teksten zoals ze ons toekwamen.

 

A.  Keuze van de vliegprocedures

 

1.Is frequentie van overvliegen cruciaal in het bepalen van de hinder?

P.T.

JA inderdaad, er zijn soms veel bewegingen binnen beperkte tijdspannes, zowel overdag als 's nachts.

 

2.a.Draaien de vertrekprocedures HELEN en TOLEN (naar het N) nu merkelijk later af naar het Noorden dan in 2000?

P.T.

NEEN, volgens mij, geen wijziging in de AIP van HELEN en TOLEN :

25.07.1991 in de AIP "RIVER 3 C en STAD 3 C ":

"... as soon as practicable after leaving 700 ft QNH turn right to NIK DVOR, cross R-283 BUB at or above 1700 ft QNH at 6 DME BUB range max" en HELEN/TOLEN cross R-282 BUB sinds (?) voor april 2001.

2.b. Hoe komt het dat de vertrekprocedures HELEN en TOLEN pas op 12 à 15 km van het baken BUB aan de luchthaven naar het Noorden afdraaien daar waar het AIP voorziet dat dit ten laatste op 10,8 km (6 DME BUB range MAX) moet gebeurd zijn? 
P.T.
Pour HELEN et TOLEN, c'est en sorte comme si un officier de police vous dit que vous pouvez emprunter un sens interdit, en quelque sorte. La rue est interdite mais le policier vous dit que vous pouvez l'emprunter, et le conseil communal n'a pas modifié le sens de circulation de la route. Pour moi, je n'ai trouvé dans les AIP aucune modification de la structure de la route HELEN et TOLEN ( il n'y a pas de H c'est TOLEN )

3. Is het mogelijk om vliegprocedures onmiddellijk te wijzigen, zodanig dat een regio niet meer overvlogen wordt?

P.T.

Vroeger JA (Beslissing van Minister Chabert in 1974 zonder advies van de regering om de CIV 4 D op te richten), nu NEEN ( goedkeuring van de regering, tussenkomst met de gewesten en termijn van publikatie )

OUI je connais quelques cas où les procédures ont été changées sur instruction très précise dans des cas particuliers : lors de l'enterrement de Sa Majesté le Roi Baudouin, lors du Défilé Militaire, lors du Sommet de l'OTAN et du Sommet Européen après les attentats du 11 septembre 2001 ou récemment lors de la fermeture temporaire des pistes suite à un accident aérien. Les autorités assurant la régulation du trafic aérien prennent ces décisions soit d'initiative, soit sur instruction du Conseil des Ministres ou des Forces Armées.

4.Is het mogelijk om te landen op de 07R?
P.T.
JA en ook voor de 07L enkel als ultieme oplossing
zie AIP AD 2-EBBR 10 5.2-c) PREFERENTIAL RUNWAY SYSTEM:
"However, neither RWYS 07L and 07R shall be used for landing nor RWY 25L for take-off, except when no other suitable runway is available"

5.Bent u voorstander van het gebruik van meerdere start-/landingsbanen, anders dan nu het geval is?

P.T.

Overdag: JA ( bij voorkeur met stillere vliegtuigen )

's Nachts: JA ( bij voorkeur met stillere vliegtuigen )

C'est une bonne idée d'utiliser toutes les possibilités de décollage ou d'atterrissage comme on le fait à Amsterdam par exemple.

 

B. Eigenschappen van de vliegprocedures

 

6. Hebt u meer klachten bij vliegprocedurewijzigingen met concentratie dan met wijzigingen op basis van spreiding ?

P.T.

NEEN

De spreiding is nog niet van toepassing, maar de klachten komen van overal : o.a.

- Machelen, Diegem, Brussel-Stad, Haren, Neder-Over-Hembeek,  Vilvoorde, Grimbergen, Meise, Wemmel, Ossel, Hamme, Mollem, Merchtem,  Wolvertem, Buggenhout, Opwijk, Mazenzele, Asse voor 25 R;

- Liedekerke,  Asse, Lennik, Pajottenland, Gooik, Edingen, Halle, Linkebeek en Brussel  (Vorst, Ukkel, Oudergem, Anderlecht, Molenbeek, Schaarbeek,  Evere, Etterbeek, Woluwe), Wezembeek, Kraainem voor 25 R;

- Sint Pieters Woluwe, Kraainem, Wezembeek, Sterrebeek voor 02; - Sterrebeek, Moorsel,  Tervuren en Grez-Doiceau voor 20;

- Kortenberg, Everberg, Moorsel,  Huldenberg en Leefdaal voor 07 R.

 

7.Bent u voorstander om rechtstreeks naar de radiobakens te vliegen, ook voor bestemmingen naar het Zuid/Westen ?

P.T.

JA dat is een goed voorstel

 

C. Bescherming tegen hinder

8. Is naar uw ervaring en kennis isolatie een oplossing?
P.T.
JA en NEEN, dat kan helpen maar dat is niet de ideale oplossing ...

 

D. Beleid

9. Beschikt u als ombudsman over voldoende gegevens van BIAC en/of Belgocontrol om uw taak als ombudsman volledig uit te oefenen?
P.T.
JA maar alleen sinds 14 februari 2003

10.  Voldoen de feitelijke toestand en de ter tafel liggende akkoorden aan de voorwaarden zoals overeengekomen door de drie Regeringen?

P.T.

Dat is een politieke beslissing, geen advies

11.  Vindt u het aanvaardbaar dat meer dan 50% van de dagvluchten op één strook over de Noordrand geconcentreerd worden?
P.T.
NEEN, temeer dat Machelen, Diegem en Haren zowel de +/- 55 % van de vertrekken via de baan 25 R die een bocht naar rechts nemen met bestemming Noordrand als de +/- 45 % van de vertrekken via de baan 25 R die een bocht naar links nemen met bestemming Brusselse Gewest over zich heen krijgen.

Deze antwoorden zijn louter persoonlijk bedoeld en verbinden geenszins de verantwoordelijkheid van de Ombudsdienst

 

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht

Deze inlichtingen worden u verstrekt onder alle voorbehoud