Aanvulling Persbericht motorincident Kalitta vrijdag 29.4.2019
Kalitta vloog met uitgeschakelde maar brandende motor naar Noordzee en dan naar Leipzig

De kapotte compressor van een van de vier Kalitta motoren veroorzaakte vrijdagavond j.l. blijkbaar ontploffingen en vlammen tot boven Zeeland/Zeeuws/Vlaanderen, dat is dus lang nadat motor 4 werd stilgelegd.

Dan kan het toch moeilijk anders dan dat Kalitta met een brandende motor terug over Vlaanderen en Duitsland naar Leipzig is gevlogen? Op Leipzig zal de brandweer de oude Kalitta bak wel hebben opgewacht.

Onderstaand verschillende persbronnen met interessante commentaren onder de digitale artikelen. Als er ontploffingen en vlammen waren boven Zeeland, toch lang nadat de kapotte motor 4 stilgelegd werd, dan kan het moeilijk anders dan dat die motor nog altijd aan het branden was.

Als Kalitta na een uur landt op de afgelegen luchthaven van Leipzig zullen de pompiers wel klaargestaan hebben.

https://flightlevel.be/58755/kalitta-air-b747-stijgt-op-brussel-en-wijkt-naar-leipzig-motorprobleem/

https://www.hln.be/regio/merchtem/vrachtvliegtuig-komt-in-problemen-na-opstijgen-vanaf-brussels-airport-getuigen-maken-melding-van-ontploffingen-en-steekvlam~af3f7531/

https://www.ad.nl/buitenland/vrachtvliegtuig-maakt-noodlanding-getuigen-horen-knallen-en-zien-vlammen~af3f7531/

 

Kalitta 747 had motorpech boven Meise op 29.3
Wanneer een Bijlmer boven de Noordrand?

 
Veiligheid voor alles!
Actie Noordrand eist dat Brussels Airport eindelijk komaf maakt met levensgevaarlijke vrachtvluchten

 
Actie Noordrand protesteert al jaren tegen deze en andere BOEING 747 vrachtvluchten, die zeer langzaam opstijgen en boven de Noordrand vaak nog geen kilometer hoogte halen. Ze gaf met volgehouden klachten bij de Ombudsdienst, de politiek en de luchthaven al jaren haar grote ongerustheid aan dat er boven de dichtbevolkte Noordrand een tweede Bijlmer zou gebeuren.
Zie
 
https://www.aviation24.be/airlines/kalitta-air/mechanical-issue-boeing-747-cargo-departed-brussels-airport/
 
Een Kalitta Air Boeing 747 vrachtvliegtuig dat elke avond vertrekt van Brussels Airport naar Cincinatti in opdracht van het USA leger, zeer zwaar beladen, volgetankt, 29 jaar oud en volgens gespecialiseerde websites onderhouden met tweedehands stukken, vliegende bommen dus, kreeg gisterenavond een probleem met de compressor van een van zijn vier straalmotoren.
 
Het vliegtuig loosde en verbrandde zoveel mogelijk kerosine boven de Noordzee en vloog naar Leipzig. Waarom het niet naar Brussels Airport terugvloog is nog niet bekend.

Perscontacten: 0486 582 499

www.actie-noordrand.be

ACTIE-NOORDRAND@BELGACOM.NET

Compressor engine stall on Kalitta Air Boeing 747 cargo that departed from Brussels Airport

By Bart Noëth 29 March 2019

On 29 March, a Kalitta Air Boeing 747 (N740CK) departed Brussels Airport for a cargo flight towards Cincinatti, U.S. About two minutes after take-off, however, the aircraft encountered a compressor stall on engine number four. Forum member BigJets witnessed multiple explosions as the aircraft passed above Meise, just North of Brussels. 

According to flightradar24-data, the 29-year-old aircraft stopped climbing at 7,000 feet and headed to the North Sea where it entered a holding pattern to dump and burn fuel to reduce its landing weight.

The aircraft passed again over Brussels and diverted to the airport of Leipzig, Germany.