DAEDALUS PERSBERICHT

24 MAART 2004

 BIAC NEGEERT REGERINGSPOLITIEK IVM SPREIDING

BLIJFT LUCHTHAVEN STAAT IN DE STAAT?

BIJ NOORDENWIND TUSSEN 2 EN 10 KNOPEN

WERD GEDURENDE NACHT 23/24 MAART

UITSLUITEND 25R GEBRUIKT

VOLGENS SPREIDINGSPLAN IS STARTBAAN 02

AANGEWEZEN BAAN

 

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand, eist dat de federale regering en met name voogdijminister Vande Lanotte korte metten maakt met de uitzonderingspositie die BIAC als uitbater van de luchthaven blijkbaar nog altijd kan innemen, boven en onder de wet.

Daedalus wenst de politiek op haar door het Hof van Cassatie bevestigde verantwoordelijkheid te wijzen en de federale regering dringend te vragen nauwlettend toe te zien op de volledig correcte uitvoering van het spreidingsplan en de windnormen.

 Tijdens de nacht van dinsdag 23 op woensdag 24 maart vertrokken ALLE nachtvluchten van de 25R over Diegem en Haren.

Slechts vier van deze vluchten: de minst lawaaierige, vlogen over Brussel.

De overige 32 nachtvluchten, waarvan 18 richting Huldenberg (baken ten Oosten van Brussel!) vlogen eerst via de Noordrand. 

De wind draaide die nacht van NNW naar NNO, de windsnelheden bedroegen van 2 tot 10 knopen (= 2 tot 12 MPH: zie bijlagen, informatie verstrekt door de Ombudsdienst).

 Het regent klachten bij Daedalus over deze inbreuk op het spreidingsplan.

 Brussel, dat het hardst en het meest frequent protesteert krijgt nog altijd maar vier (4!) vluchten, de opgeofferde gebieden in NW-Brussel (dag én nacht: Haren en Neder-over-Heembeek) en NO-Brussel (enkel dag: Schaarbeek, Evere, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe) niet meegerekend.

 Ondanks de sterke zijwind stuurde de afgelopen nacht BIAC alle andere nachtvluchten, ook die via oostelijk baken Huldenberg moeten vliegen, eerst over de Noordrand via de 25R.

Laat de regering dit zomaar over haar kant gaan? Waar is de AIP die BIAC verplicht het spreidingsplan te volgen?

 Volstaat het dat de Oostrand één dag luid protesteert om alles weer over de Noordrand te laten vliegen?

Is onze democratie er een van de grootste mond of van de juiste relaties?

Kan de Brusselse politiek rustig doorgaan met de Noord- en de Oostrand straffeloos tegen elkaar uit te spelen en als derde hond met het been te gaan lopen?

Daedalus eist daarom dat ook het Brussels Gewest zijn eerlijk deel van de vluchten krijgt en gespreid wordt overvlogen. Dit geeft minimale en perfect draagbare hinder voor elke burger, in heel Brussel, de Oostrand en de Noordrand.

De Noordrand is de tweede meest dichtbevolkte zone na de hoofdstad en kan dus niet prioritair overvlogen worden als men het Brussels argument van de bevolkingsdichtheid in aanmerking neemt.

Wat het Brussels veiligheidsargument betreft: de ook door Brusselse politici veelgeciteerde ICAO-normen stellen dat ingeval van problemen met een motor de piloot (90% van de vliegtuigongevallen vindt plaats tijdens de start) verplicht is ZO SNEL MOGELIJK RECHTDOOR OP TE STIJGEN. Dit is gezien de ligging van de luchthaven ALTIJD over Brussel. Veiligheid is dus eveneens geen valabel argument.

NIMBY is ondemocratisch zoals het Hof van Cassatie in haar verbrekingsarrest uitdrukkelijk erkent.

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand, eist dat de regering na deze inbreuk van BIAC nu ECHT haar verantwoordelijkheid neemt.

Daedalus                                                                      Actie Noordrand

0486/582 499                                                 0494/21 68 81

daedalus.werkgroep@pandora.be                               ACTIE.noordrand@belgacom.net

www.actienoordrand.be

Bijlage windsnelheden