PERSBERICHT DAEDALUS 3.9.2009

 

Duits studiebureau adviseert staatssecretaris Schouppe strikt toepassen ICAO aanbeveling windnormen op Brussel Nationaal

 

In mei dit jaar gaf het staatssecretariaat Mobiliteit opdracht aan het Duitse studiebureau Airsight Gmbh om te onderzoeken in hoeverre men kan afwijken van de ICAO windnormen zonder de veiligheid op Brussel Nationaal in gevaar te brengen. Vandaag kan Daedalus bevestigen dat de staatssecretaris ernst wenst te maken met zijn aangekondigd beleid van minder concentratie door systematisch vliegen tegen de wind in.

 

Het rapport van Airsight Gmbh ligt heden voor, Daedalus constateert het volgende:

 

1.     Airsight Gmbh beveelt de ICAO windcriteria aan.

2.    Airsight Gmbh stelt dat op het totaal van fatale ongevallen er slechts weinig te wijten zijn aan vliegen met onveilige rugwind (ook wel staartwind genoemd). De reden hiervoor: op bijna geen enkele internationale luchthaven wordt met rugwind gevlogen.

3.    Airsight Gmbh stelt vast dat vliegtuigconstructeurs erop wijzen dat moderne vliegtuigen weliswaar zuiniger vliegen maar ook veel gevoeliger zijn voor staartwind en rukwinden.

4.    Airsight Gmbh houdt in zijn studie: een prototype van klassiek uitgevoerde deskresearch die verder geen terreinonderzoek of specialistenbevraging bevat, geen rekening met lokale incidenten op de luchthaven van Zaventem (dit zijn potentiële ongevallen die nog net goed aflopen omdat er b.v. een "overshoot" gemaakt kan worden). Deze bijna-ongevallen doen zich vooral voor op de 25R.

 

Daedalus verheugt zich over deze positieve bijdrage aan de veiligheid van de luchthaven.

 

In bijlage in .pdf diverse uittreksels die eea in een breder verband zetten:

1.     mail vanuit pilotenmiddens dd mei 2009

2.    brief van staatssecretaris voor Mobiliteit dd 19.11.2008

3.    persbericht staatssecretariaat Mobiliteit dd 13.2.2009

4.    huidige windnormen op Brussel Nationaal.

 

Perscontacten: 0473 73 11 54 en 02 267 56 53.

www.actienoordrand.be