Dringend persbericht Daedalus/Actie Noordrand

3 juli 2003

Daedalus, werkgroep van Actie Noordrand protesteert tegen de volgehouden valse voorstelling van zaken van de UBCNA m.b.t. de nachtvluchten. (Men vrage zich af hoe deze vereniging die vooral politiek is, zich Belgisch kan noemen als men systematisch de Vlamingen in de Noordrand en met hen de Brusselse Noordrandgemeentes Haren en Neder-Over-Heembeek zoekt te minoriseren en te discrimineren).

Het memorandum dat Daedalus in mei aan de coalitiepartijen overmaakte en dat sinds juni op www.actienoordrand.be te raadplegen is geeft oplossingen voor de dag- én de nachtvluchten (dus zeker niet voor de nachtvluchten alleen) waarbij iedere Belg in gelijke mate overvlogen wordt en alleen de afstand tot de luchthaven als onderscheidend criterium geldt.

Daarin wordt met name voorgesteld te werken

- met een puntensysteem

- waardoor alle afwijkingen op de maximale, niet-discriminerende spreiding (wind, andere weersomstandigheden, evenementen, baanonderhoud, meer-overvliegen in avond, nacht en vroege ochtend enz.)

- die een ongelijkheid in het overvliegen van een burger zouden kunnen veroorzaken,

- gecompenseerd worden op jaarbasis.

Het door Daedalus daarenboven voorgelegde uitgewerkte spreidingsmodel voor de dag én voor de nacht is technisch gevalideerd door ter zake deskundige personen (piloten o.a.) en wordt door alle insiders als valabel erkend.

Op dit moment wordt de Noordrand nog altijd dag en nacht gediscrimineerd, door

- een concentratie met lichte uitwaaiering op 10 km van de luchthaven 's nachts,

- een volgehouden concentratie overdag, die begint om 6 u en eindigt om 23 u,

- over dezelfde strook grond, dus dezelfde mensen worden dag én nacht zwaar gehinderd, zeg maar gefolterd, een unieke situatie niet alleen in België maar in Europa en die vooral ouderen, thuiswerkende mensen, en moeders en kinderen treft (die op hun school ook overdag gehinderd worden)

- een in juni sluiks en opnieuw volstrekt ondemocratisch doorgevoerde versoepeling van de windnorm (deze verplicht baanwisseling vanaf een bepaalde windsnelheid) zodat de Noordrand bij Noorden- en Oostenwind langer overvlogen mag worden (en vanwege de ongunstige vliegomstandigheden die dit creëert nog lager en langer en langzamer dan al het gevolg is van de aëronautisch volstrekt onnodige dubbele Durantbocht, die alleen dient om Brussel te vermijden)

- alle, maar dan ook ALLE zware nachtvluchten (vanaf QC 4) zijn sinds 12 juni exclusief voor de Noordrand.

 

Daedalus

gsm 0499-349 209

daedalus.werkgroep@pandora.be

Actie Noordrand

0494/21 68 01

ACTIE.noordrand@belgacom.net

www.actienoordrand.be