DAEDALUS INFORMATIEFICHE

VLIEGEN OVER BRUSSEL: HET WARE VERHAAL

 

 

 
 Geschiedenis van de luchthaven:
a.      voorlopig vliegveld op de Stokkelvlakte in de Brusselse gemeente Sint-Pieters-Woluwe
b.      tot mei 1940 vond het Brusselse luchtverkeer plaats op een vliegveld met een enkele grasbaan dat langs de Haachtsesteenweg te Haren lag
c.      na verschillende plaatsen te hebben bestudeerd, werd beslist om het militaire vliegveld van Melsbroek uit te bouwen dat tijdens de tweede wereldoorlog door de bezetter werd aangelegd, hoewel het ten oosten van Brussel ligt en de dominante westenwinden de opstijgende vliegtuigen onvermijdelijk de stad zou doen overvliegen.


Wetgeving (bijlage 2):
a.      Wet van 27.06.1937: de Koning kan een vliegverbod boven bepaalde gebieden uitvaardigen
b.      KB 11.06.1954: vliegverbod in een straal van 1500 m rond de koninklijke paleizen van Laken en Ciergnon
c.      KB 14.04.1958: vliegverbod in een straal van 5 km rond het Park van Brussel.
Deze verbodsbepalingen gelden niet voor luchtvaartuigen die zich houden aan de voorschriften en onderrichtingen van de dienst voor regeling van het luchtverkeer, dus alle gewone lijnvluchten. De KB’s werden enkel uitgevaardigd om te vermijden dat sport- en toerismevliegtuigen de koninklijke paleizen, de wereldtentoonstelling EXPO 58 en de bezienswaardigheden te Brussel zouden overvliegen die toe nog niet ‘airport controlled’ waren.
Tegenwoordig moet elk vliegtuig dat van de luchthaven Brussel-Nationaal  vertrekt “…zich houden aan de voorschriften en onderrichtingen van de dienst voor regeling van het luchtverkeer” (Belgocontrol).
d.     Artikel 9 van het KB van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen preciseert dat het verboden is met een luchtvaartuig boven steden of bebouwde kommen van gemeenten, woonzones, industriële complexen, de LNG-terminal te Zeebrugge, nucleaire centrales of boven mensenverzamelingen in open lucht te vliegen op een hoogte die niet toelaat, in geval van nood, een landing te maken zonder hierbij onnodig personen en zaken op de grond of het wateroppervlak in gevaar te brengen, behalve wanneer het nodig is om op te stijgen of om te landen of behoudens toelating van de Minister belast met het bestuur van de luchtvaart of van de directeur- generaal van het Bestuur van de Luchtvaart.

 Grote steden in Europa systematisch overvlogen
Andere (grotere steden) worden systematisch overvlogen (opstijgen en landen) cfr. Dusseldorf, Amsterdam, London, Parijs,  …

 Bevolkingsdichtheid
Gans België is een van de meest dichtbevolkte gebieden van Europa. Diegem, Machelen, Haren, Neder-over-Heembeek, Vilvoorde en Grimbergen zijn grotendeels verstedelijkte gebieden.

Boetebeleid Brussel overbodig gemaakt
Bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27.05.1999 werden strenge geluidsnormen boven het Brussels Hoofdstedelijk Gebied uitgevaardigd.
Overtredingen werden door zware boetes gesanctioneerd. Deze maatregel was bedoeld om al zeer ontradend te werken voor vliegen over Brussel.
Toen de concentratie over de Noordrand een feit werd konden de kranten schrijven
dat Brussel zich zelfs niet meer op deze ‘Brusselse geluidswallen’ hoefde te beroepen om verschoond te blijven van bijna alle vluchten boven de hoofdstad.

Veiligheidsaspect: de rechter wijst recht.
Het overvliegen van Brussel dient niet vanuit veiligheidsoverwegingen te worden vermeden. Een vliegtuig is het meest stabiel en kan het snelst hoogte winnen wanneer het gewoon rechtdoor opstijgt. Het ‘bochtenwerk’ dat nu wordt georganiseerd zorgt ervoor dat de risico’s worden vergroot omdat vliegtuigen veel minder stabiel zijn in bochten die op beperkte hoogte en aan lagere snelheid dienen te worden gemaakt. Omdat de bochten direct na het opstijgen gemaakt moeten worden, brengt dit mee dat vliegtuigen onnodig lang op lagere hoogte moeten blijven vliegen, over de concentratiezone in de toch al geplaagde Noordrand.
De noodprocedure  tijdens het opstijgen in geval van b.v.  motorpech en brand, is overal ter wereld dezelfde, voor alle toestellen en alle piloten kennen haar van buiten. Initieel rechtdoor vliegen, in het verlengde van de as van de startbaan, tot het toestel een veilige hoogte bereikt heeft!

Op 25 juni 2002 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel de eis van enkele inwoners van Brussel tot verbod van het overvliegen van Brussel afgewezen.

Een van de argumenten van de eisers was het risico op het neerstorten van een vliegtuig op een dicht bevolkt gebied. De rechter heeft dit argument als hypothetisch afgewezen om dat de kans op neerstorten verwaarloosbaar is. De overheid zelf verwijst dit argument dus naar de vuilbak. Desondanks is het hoofdstedelijk luchtruim praktisch vliegtuigvrij gemaakt.

Alleen enkele zeer zware vliegtuigen moeten overdag noodgedwongen rechtdoor over Brussel vliegen omdat ze te zwaar zijn en onvoldoende snel kunnen stijgen om de S-bocht (naar rechts op 700 voet en naar de Noordrand of naar links op 2000 voet naar de Zuidkant) te maken. Als het technisch mogelijk is om met de zwaarste toestellen over Brussel te vliegen is het voor de andere toestellen in elk geval technisch mogelijk.

Economisch aspect.
Op 24.01.1997 heeft de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel de eis van enkele inwoners van Brussel tot verbod van nachtvluchten boven Brussel afgewezen met
o.a. als motivering: “Niemand kan betwisten dat het voor Brussel een levensbehoefte is om de in de nabijheid over een internationale luchthaven te beschikken, waarvan het ondenkbaar zou zijn dat zij ’s nachts niet werkzaam zou kunnen zijn”. En ook: “De overbrenging van de luchthaven van Zaventem of van bepaalde van haar nachtelijke bedrijvigheden het probleem van lawaaihinder onvermijdelijk naar elders zou verleggen”. Toen Brusselse actiegroepen hun gelijk n      niet haalden via de rechter hebben ze het politiek geregeld. In de praktijk is Brussel nu bevrijd van zo goed als alle dagvluchten en van alle nachtvluchten en heeft die afgewenteld op de concentratiezone in de gemeenten te Noorden van Brussel.

www.actienoordrand.be