'Schaf alle nachtvluchten af'
De Tijd 12/06/2015
Twaalf actiegroepen tegen vliegtuiglawaai rond Brussels Airport eisen een studie over een verhuis van Brussels Airport naar een minder bevolkte locatie.
Op korte termijn willen de actiegroepen de 16.000 nachtvluchten nog gedogen. Maar nog voor 13 juni 2016, wanneer een nieuwe EU-regeling van kracht wordt die de mogelijkheden van overheden om in te grijpen in luchthavens drastisch beperkt, dienen de nachtvluchten volledig te worden afgeschaft. Het aantal dagbewegingen moet uiterlijk tegen 2018 wettelijk beperkt worden tot 220.000. Op korte termijn dienen ook een aantal activiteiten verplaatst te worden naar regionale luchthavens.
Volgens Peggy Cortois (BUTV) is de situatie voor de omwonenden rond de luchthaven onleefbaar geworden. Ze bestempelt het als 'een echt schandaal' dat Brussels Airport noch de overheid in tegenstelling tot andere Europese luchthavens tot dusver belangrijke maatregelen namen om de hinder rond de luchthaven te beperken.
Josephine Overeem van Actie Noordrand bestempelt Brussels Airport om die reden als 'de slechtste luchthaven in Europa'. Dat alle actiecomités zich voor het eerst gevonden hebben in een gezamenlijk eisenplatform heeft alles te maken met feit dat over een jaar de bovenvermelde EU-regeling van kracht wordt.
Het eerste objectief is het volledig stilleggen van de luchthaven tussen 22 en 7 uur, zodat de omwonenden terug kunnen genieten van een normale nachtrust. Om die reden wordt dan ook geëist dat het koeriersbedrijf DHL zijn investeringsproject op Brussels Airport onmiddellijk stopzet.
De nachtactiviteiten kunnen deels worden getransfereerd naar regionale luchthavens in veel minder dichtbevolkte gebieden. Om de concurrentie tussen luchthavens te voorkomen, pleiten de actiegroepen er ook voor dat aandeelhouders van Brussels Airport of Brussels Airport zelf participeren in het kapitaal van een of meerdere regionale luchthavens.
De actiegroepen hebben hun eisen verwoord in een open brief aan de diverse overheden in ons land, Brussels Airport en de voornaamste vliegtuigmaatschappijen. Ze eisen hierover een ontmoeting met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de plannen van de federale regering te kennen.
Actievoerder Cortois wees erop dat de regering-Michel nog geen enkel initiatief genomen heeft in uitvoering van de bepaling in het regeerakkoord 'dat zal worden onderzocht hoe de hinder door nachtactiviteiten kan verminderen'. Als dit geen resultaten oplevert beloven de actiegroepen acties, ook juridische.
Bron: Belga
Bekijk het artikel en ook de reacties ; http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Schaf_alle_nachtvluchten_af.9644274-4002.art?itm_campaign=newsstream_recent
De Redactie 12/06/2015
Twaalf actiegroepen tegen vliegtuiglawaai rond Brussels Airport eisen een objectieve en onafhankelijke studie naar een mogelijke verhuizing van de luchthaven naar een nieuwe locatie, in een veel minder dichtbevolkt gebied. De actiegroepen verwezen hierbij naar de zware problemen die de luchthaven momenteel stelt op vlak van volksgezondheid en luchtvervuiling.
Het aantal dagbewegingen moet tegen 2018 beperkt worden tot 220.000. Op korte termijn dienen ook een aantal activiteiten naar regionale luchthavens te worden verplaatst, klinkt het.
Dat alle actiecomités zich voor het eerst gevonden hebben in een gezamenlijk eisenplatform heeft alles te maken met feit dat over een jaar de vermelde EU-regeling van kracht wordt.
De actiegroepen hebben hun eisen verwoord in een open brief aan de diverse overheden in ons land, Brussels Airport en de voornaamste vliegtuigmaatschappijen. Ze eisen binnenkort hierover een ontmoeting te hebben met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) om de plannen van de federale regering te kennen. Cortois wees erop dat de regering-Michel nog geen enkel initiatief genomen heeft in uitvoering van de bepaling in het regeerakkoord "dat men zal onderzoeken hoe de hinder door nachtactiviteiten kan verminderen". Als dit geen resultaten oplevert beloven de actiegroepen acties, ook juridische.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2365514
Actiegroepen bundelen de krachten en eisen afschaffing van alle nachtvluchten
Ring TV 12/06/2015
Zowat alle actiecomités rond Zaventem pleiten voor de afschaffing van alle nachtvluchten tussen 22u en 7u. Voorts vragen ze dat een deel van de activiteiten van Brussels Airport worden overgeheveld naar regionale luchthavens. Dat hebben de actiecomités vanmorgen bekend gemaakt op een gemeenschappelijke persconferentie.
Alle burgerinitiatieven en verenigingen rond de luchthaven van Zaventem hebben hun krachten gebundeld. Ze nemen hierbij voortaan een gezamenlijk standpunt is. Ze eisen van de verschillende regeringen dringend maatregelen om de overlast die de luchthaven veroorzaakt, te beperken.
“Dat is inderdaad uniek. Dat komt omdat door een nieuwe Europese maatregel er na juni 2016 nog moeilijk kan geraakt worden aan de capaciteit van een luchthaven. We hebben dus het mes op de keel gekregen. Dus alle mensen die voorheen met vuur en zwaard de luchthaven bestreden hebben, bundelen nu de krachten”, verduidelijkt Josephine Overeem van Actie Noordrand.
Brussels Airport verhuizen naar minder bevolkte regio?
In een eerste fase wil het platform de openingsuren van Brussels Airport beperken en alle nachtvluchten tussen 22u en 7u afschaffen. Om dat mogelijk te maken eisen ze ze dat het koeriersbedrijf DHL zijn investeringsproject op Zaventem stopzet. Voorts willen ze het aantal vliegbewegingen beperken tot 220.000 vluchten op jaarbasis en een deel van de luchthavenactiviteiten verhuizen naar minder dicht bevolkte gebieden. “Op Zaventem zouden bijvoorbeeld de vrachtvliegtuigen behouden kunnen blijven. De charters daarentegen zouden kunnen afgeleid worden naar regionale luchthavens. En dat mag in Wallonië en Vlaanderen zijn”, aldus Overeem van Actie Noordrand.
Tot slot vragen ze een onafhankelijke studie die onderzoekt of het mogelijk is om Brussels Airport te verhuizen naar een minder dicht bevolkte regio van het land.