Noordrand, 26 mei 2004

 

 

Geachte Heer Burgemeester,

 

Geachte Leden van het Schepencollege,

 

In aansluiting bij ons telefonisch onderhoud van vandaag bevestig ik hierbij ons verzoek om samen met de burgers van de Noordrand en de andere gemeentebesturen   naar de RVS te stappen tegen de beslissing van de Brusselse Minister Gosuin om met ingang van  24 maart 2004 de geluidsnormen voor vliegtuiglawaai opnieuw in te voeren.

 

Wij vragen dus met aandrang dat de meest getroffen gemeenten van de Noordrand zich bij deze juridische stappen aansluiten. De zaak werd toevertrouwd aan meester Kris Lardenoit (kris.lardenoit@vanalsenoy.be <mailto:kris.lardenoit@vanalsenoy.be>, GSM +32 495475012) die aanstaande maandag 24 mei 2004, uiterlijk binnen de 60 dagen na het herinvoeren van de geluidsnormen klacht zal indienen bij de RVS. Van de gemeente Meise kregen we reeds toezegging om mee  in de procedure te stappen. Het staat u natuurlijk vrij om zelf uw raadsheren in te schakelen.

 

Bij sommige bewoners uit de Noordrand leeft de overtuiging dat het principe van de eerlijke spreiding definitief verworven is. Veel hangt echter af van hoe het begrip 'spreiding' practisch door de beleidsvoerders wordt ingevuld. Toen mevrouw Durant de concentratie van de nachtvluchten aankondigde beweerde ze bij hoog en bij laag dat er van concentratie van de dagvluchten (nog) geen sprake was. Ondertussen is het wel duidelijk dat opeenvolgende kleine en grote maatregelen ook het dagverkeer hebben verschoven van het Brussels Gewest naar de Vlaamse Rand en dat er dus wel degelijk sprake was van een concentratiepolitiek, niet alleen voor de nacht maar  ook voor de dag.

 

De Brusselse milieunormen die bij het invoeren in 1999 spijtig genoeg niet door het Vlaams Gewest werden gecontesteerd hebben een cruciale rol gespeeld in de concentratiepolitiek. Deze geluidsnormen werden immers zodanig opgebouwd dat ze fungeren als een geluidswal rond het Brussels Gewest zodat er niet meer rechtdoor kan worden opgestegen naar bestemming maar een scherpe bocht moet worden gemaakt op 700 voet naar rechts voor de toestellen met bestemming N en W, op 1700 voet naar links voor de toestellen met bestemming O en ZO. De toestellen met bestemming Z (Baken van Chievres) die tot aan de vorige legislatuur over het Brussels Gewest vlogen werden systematisch verplaatst naar de Noordrand (buiten de ring) en maken een grote bocht rond het Brussels Gewest.

 

Toen de federale overheid stapsgewijs het geweer van schouder veranderde

en het 'stable concentrated runway' model inruilde voor het 'destination model' wat een spreiding inhield in zowel het baangebruik als de vliegroutes werden de Brusselse geluidsnormen onhoudbaar en  ze werden dan ook opgeschort in januari 2003 met het oog op een harmonisering van de normen tussen de gewesten en het tot stand komen van het spreidingsplan. Hoe kon het ook anders: hebben niet alle Belgen dezelfde rechten op bescherming tegen gezondheidsschade?. Ik denk dat ondertussen niemand nog twijfelt aan het feit dat lawaai en vliegtuiglawaai in het bijzonder,  net als scheikundige vervuiling de gezondheid schaadt en een tol eist van ziekte en dood. Voor een voorzichtige raming volstaat het te verwijzen naar de studie van Prof. Annemans van de RUG, die overigens ook aantoonde dat met een spreidingsbeleid de gezondheidseconomische gevolgen enigszins kunnen worden gedrukt. Milieunormen voor vliegtuiglawaai kunnen dus alleen worden geconcipieerd vanuit de bescherming van het individu en mogen niet discrimineren tussen de inwoners van verschillende gewesten die op dezelfde afstand van de luchthaven wonen.

 

Het is dan ook ongepast en zelfs provocerend wanneer de Brusselse normen nog voor het tot stand komen van geharmoniseerde normen eenzijdig terug worden ingevoerd, waardoor eender welk spreidingsplan onmogelijk wordt gemaakt. Om de zware Brusselse boetes te ontlopen kunnen de piloten immers moeilijk anders dan de vlieginstructies van de federale overheid negeren, wat onvermijdelijk terug tot een concentratiepolitiek op de Vlaamse Rand zal leiden.

 

Tal van signalen uit politieke hoek dwingen ons inderdaad tot de vaststelling dat het spreidingsplan van minister Anciaux langs franstalige kant fel wordt gecontesteerd en dat alle middelen zullen worden ingezet om het onderuit te halen of uit te hollen. Getuige waarvan overigens het verzoek tot annulatie bij de RVS (27 april 2004), aanhangig gemaakt door de gemeente St Pieters  Woluwe en een aantal inwoners. Ook de manier waarop de Brusselse politici openlijk hun bewoners aansporen en steunen om juridische stappen te ondernemen tegen het plan Anciaux laat weinig twijfel bestaan over hun intenties. In bijlage vind u overigens het perscommuniqué van Gosuin waarin hij een overzicht geeft van zijn verschillende juridische initiatieven.

 

Ik reken dus op uw verantwoordelijkheidsgevoel om in deze materie resoluut de kant te kiezen van uw eigen bevolking die dezelfde rechten moet genieten als de Brusselse bevolking.

 

Ik vraag U dan ook met aandrang om de nodige maatregelen te treffen om deze juridische procedure voor de RVS te steunen.

 

Met de meeste hoogachting

 

  

Marc Goethals

Kraaienbroeklaan 1A

Meise 1860

02/2701605

0475/234012