LA VICE-PREMIERE MINISTRE
Ministre de la Mobilité et des Transports
DE VICE-EERSTE MINISTER
Minister van Mobiliteit en Veruoer
Isabelle DURANT
De heer M.H
xxxxxxxxxxxxxxxxx
1860 MEISE
Onze ref.: ID/INPRO/3578/NAB/Iyd Uw fax van 12 december 2002
Geachte heer,
Net als tal van andere personen, heeft u mij geïnterpelleerd over het nachtvluchtendossier en in het bijzonder over de nieuwe routes en procedures voor vliegtuigen die `s nachts opstijgen vanaf de luchthaven Brussel-Nationaal.
In de eerste plaats zou ik willen onderstrepen dat deze nieuwe routes geen losstaande maatregel zijn. Zij maken deel uit van de uitvoering van een brede waaier aan maatregelen die de regering in februari 2000 goedkeurde en die bestemd zijn om de geluidshinder die wordt veroorzaakt door vliegtuigen drastisch te verminderen en de levenskwaliteit van de omwonenden te verbeteren. Ik wil u eraan herinneren dat mijn voorstel om nachtvluchten tussen lu en 5u `s ochtends af te schaffen niet werd goedgekeurd door de regering. Hoewel men moet toegeven dat dit voorstel bepaalde economische nadelen vertoont, was het volgens mij nochtans de oplossing die het rechtvaardigst was en die het best rekening hield met de levenskwaliteit en het leefmilieu. De grondslag van het huidige akkoord bestaat erin zo weinig mogelijk mensen bloot te stellen aan geluidshinder door `s nachts boven de minst bevolkte gebieden te vliegen.
De federale regering, de Vlaamse regering en de regering van het Brussels hoofdstedelijk gewest hebben immers op 22 februari 2002 in een akkoord tot uitvoering van de beslissing van februari 2000, gekozen voor een stapsgewijze concentratie van de routes en de banen, waarbij verbeterde en gestandaardiseerde procedures voor landende en opstijgende vliegtuigen worden opgelegd. Op 31 oktober werd een aanvang gemaakt met deze aanpassingen, en werden nieuwe routes in gebruik genomen voor vliegtuigen die opstijgen vanaf de startbaan die langs de Haachtsesteenweg van Melsbroek naar Diegem loopt (baan 25 right).
De keuze om landende en opstijgende vliegtuigen op vier nieuwe routes te concentreren (deskundigen hebben het over de stable-concentratedprocedure), laat toe het aantal mensen dat aan geluidshinder wordt blootgesteld te verminderen. De concentratie en de gekozen trajecten zorgen ervoor dat zo weinig mogelijk gebieden worden blootgesteld, waardoor de uitvoering van isolatieprogramma's bovendien doeltreffender wordt.
RUE DE LA LOI 63-65 WETSTRAAT
BRUXELLES 1040 BRUSSEL
T 02/237 67 11 - F 02/230 18 24
Métro Arts-Loi/Maelbeek - Metro Kunst-Wet/Maalbeelk
ID/INPRO/3578/NAB/lyd(2/2)
De verschillende politieke overheden hebben zich bij hun werkzaamheden laten leiden door het verslag van een internationale deskundige die was belast met het optimaliseren van de landings- en vertrekprocedures. Het doel hiervan was het aantal omwonenden dat overvlogen werd te verminderen zonder de hinder voor de mensen die onder de vastgelegde trajecten wonen te vergroten.
Nu blijkt echter dat de invoering van de geoptimaliseerde procedure in bepaalde gebieden extra hinder oplevert, wat uiteraard niet overeenstemt met de doelstellingen van het akkoord van juli 2002.
De tweede fase van de optimalisering van de procedures had van start moeten gaan op 26 december 2002. Gelet op het bovenstaande, was ik echter van mening dat het verkieselijk was het in werking treden ervan uit te stellen totdat de B-727's in maart 2003 uit dienst worden genomen.
Tijdens de vergadering van het overlegcomité van 29 november 2002, waaraan de federale regering, de Vlaamse regering en de regering van het Brussels hoofdstedelijk gewest deelnamen, werd hierover een principeakkoord bereikt. Als bijlage vindt u een lijst van de beslissingen die tijdens deze vergadering werden genomen.
Naast de uitvoering van de beslissingen die op 29 november 2002 werden genomen, wordt de stapsgewijze terugtrekking van de lawaaierigste vliegtuigen voortgezet. Vanaf 1 januari 2003 zullen vliegtuigen met een geluidsquota van 12 of meer op het hele Belgische grondgebeid verboden zijn. Met hushkits uitgeruste vliegtuigen zullen vanaf juli 2003 verboden zijn. Deze maatregelen maken deel uit van de beperking van het geluid aan de bron, die een ander luik vormt van de omvangrijke strijd tegen geluidshinder in de omgeving van luchthavens.
Ik hoop dat deze informatie u in staat stelt zicht te krijgen op de samenhang van mijn optreden en mijn wil om dit beleid verder te ontwikkelen in nauwe samenwerking met de verschillende betrokken departementen.
Hoogachtend,
Bijlage: 1
Notificatie Overlegcomité
1° De akkoorden van 22 februari 2002 en 16 juli 2002 worden onverkort uitgevoerd.
2° Bij de toepassing van bovenvermelde akkoorden zijn problemen gerezen.
3° In uitvoering van artikel 4.3 van het akkoord van 16 juli 2002 "kan redelijkerwijze worden aangenomen dat de invoering van de geoptimaliseerde routes en de verandering van het baangebruik (voorzien voor 26/12/2002) ten laatste ingaan na het verdwijnen van de laatste B727 voor de nacht. De impactstudie moet echter uitsluitsel geven."
4° De invoering van de geoptimaliseerde procedure sinds 1 november 2002 creëert evenwel additionele geluidshinder voor bepaalde zones wat niet in overeenstemming is met artikel 4.1, laatste zin, van het akkoord van 16 juli 2002.
Om aan de huidige problemen te verhelpen, zal de adviescommissie opgericht bij art. 7.1 van het akkoord van 22 februari 2002, voor wat betreft de noordrand van Brussel, zo snel mogelijk voorstellen uitwerken met het oog op een vermindering van de huidige geluidshinder. Deze voorstellen hebben betrekking op:
1) een uitwaaiering van de huidige routes met het oog op het bekomen van een redelijke frequentie,
2) eventuele nieuwe routes met een lagere geluidshinder,
3) specifieke procedures voor de individuele begeleiding van de vluchten van de B-727. De commissie kan hiertoe beroep doen op experten.
5° De definitieve optimalisatie van de vliegprocedures en de verandering van het baangebruik (stable renway concentrated model) zullen ingevoerd worden nadat vastgesteld werd dat zij voldoen aan de voorwaarden van art. 4.2 (geen nieuwe gehinderden en geen zwaardere belasting voor de actueel gehinderden ten opzichte van een reële contour 2001) en 4.3 van het akkoord van 16 juli 2002.
6° Om te komen tot de meest optimale oplossing zal BIAC in samenwerking met Aminal en BIM zijn meetnet uitbreiden en metingen verrichten nacht per nacht. Deze metingen moeten de basis vormen van de vaststelling vermeld in punt 5. Deze metingen worden nadien verdergezet om te kunnen nagaan dat de definitieve regeling blijvend voldoet aan de voorwaarden van art. 4.2 en 4.3 van het akkoord van 16 juli 2002.
7° Belgocontrol zal zijn SID-procedure, CIV 6C, aanpassen voor de dagvluchten zodat zij nauwer het traject van de Brusselse ring volgt en zal de hiermee verbonden problemen onderzoeken.
8° De communicatie over de uitgevoerde beslissingen wordt gecoördineerd tussen alle betrokken partijen (federale regering en gewestregeringen), de ombudsdienst, BIAC en Belgocontrol met het oog op een passende weergave van de realiteit van deze beslissingen. Tevens zal er naast de huidige ombudsman een Nederlandstalige ombudsman aangeduid worden.
9° De regering zal verder met DHL contact opnemen of er geen bijkomende verbeteringen kunnen worden aangebracht aan de gemaakte afspraken om punt 4 te realiseren.