26/10/2005
Minister Moerman |
Vraag |
Antwoord |
1. Vertrekken 25L. Nacht zaterdag/zondag: welke types van vliegtuigen? |
Voornamelijk B737 & 757 reeksen, A300 reeks, Avro, MD11... Er is geen constante. |
|
2.Vertrekken 25L. Hoogte boven eerste huizen Zaventem (440m. vanaf einde startbaan): A.Volledige lengte startbaan 25L.
B. C1. |
Afhankelijk van verscheidene factoren: windrichting- en sterkte, temperatuur (hoe hoger de temperatuur, hoe lager het klimprofiel), type vliegtuig, gewicht... A.Zeer summier (gegevens van 1 nacht: 7 vertrekken) nazicht toont aan dat de eerste huizen gemiddeld op 95 meter overvlogen werden. B. Slechts 2 toestellen maakten gebruik van de verkorte startbaan. De eerste huizen werden op gemiddeld 60 meter overvlogen. Noot: Om een bredere basis van informatie aan te bieden bestudeert Belgocontrol momenteel de gegevens van meerdere zaterdagen. Resultaat tegen vrijdag 28/10/05. |
|
3. Vertrekken 25L. Hoogte boven Zaventem centrum (800m. vanaf einde startbaan)? A.Volledige lengte startbaan 25L. B. C1 |
A. 172 meter B. 110 meter |
|
4. Vertrekken 25L. Wordt Zaventem op veilige hoogte overvlogen? |
Zie bijlage 1 |
|
5. Vertrekken 25L. Geluidscijfers Zaventem. |
BIAC |
|
6. Vertrekken 25L. QC cijfers vd vertrekken op zaterdagnacht? |
80% = QC < 4 |
|
7. Vertrekken 25L. Aantal vertrekken zaterdag 20:00 – zondag 09:00? |
Gemiddeld: § 20:00-09:00 69,9 § 21:00-08:00 47,14 § 21:00-07:00 35,15 § 23:00-07:00 20,8 § 23:00-06:00 6,2 Berekeningsbasis: 7 zaterdagen (3 sept.-15okt.). |
Minister Vandenbroucke |
Vraag |
Antwoord |
1.Vertrekken 25L. Vanaf welke capaciteitsvraag is de aanleg van een extra taxiweg vereist, ook indien opstijgen vanaf C1 mogelijk is? |
10 vertrekken. Uitgangspunt is hier het slechts mogelijke scenario, nl. dat waarbij alle vliegtuigen de volledige startbaan nodig hebben. |
|
2. Vertrekken 25L. Afstanden 25L. |
§ Volledige baanlengte: 3211 meter Vanaf intersectie C1: 2195 meter |
Minister Peeters |
Vraag |
Antwoord |
1.Vertrekken 25L. Waarom 1500 meter zichtbaarheid nodig voor vertrekken 25L? |
Veiligheid. Bactrack = verhoogd risico. Positierapportering in mist kan foutief zijn. Ook: beperkingen opgelegd door ICAO (International Civil Aviation Organization) ivm gebruik SMR (Grondradar): deze mag niet als separatiemiddel gebruikt worden, enkel voor bijkomende info. |
|
2. Vertrekken 25L. Percentage zichtbaarheid < 1500 meter op jaarbasis, tijdsperiode 20:00-06:00 uur? |
2,6 %.
Zie bijlage 2. |
Ministre-Président Picqué |
Vraag |
Antwoord |
1.Vertrekken 25L. Hoogte boven Brussel (Bordet) bij gebruik volledige lengte baan 25L? |
1000 meter Noot 1: enkel CIV vertrekken komen in aanmerking (CIV6D)omdat ze over de stad gaan. Alle andere SIDs draaien vroeger af naar het Noorden of Zuiden. Noot 2: idem Noot Minister Moerman. |